Primers fàrmacs per controlar la inflamació crònica de l'esclerosi múltiple
L'avenç s'ha presentat en un congrés celebrat a Barcelona

Una afectada d'esclerosi múltiple rep atenció domiciliària / Fundació Esclerosi Múltiple (FEM)

Barcelona
Abans de tres anys arribaran nous fàrmacs que permetran controlar la inflamació crònica que provoca l'esclerosi múltiple i que és la que fa progressar la malaltia. L'avenç s'ha presentat al congrés internacional que aquest divendres es clausura a BCN i que ha aplegat 9.500 especialistes procedents de tot el món.
Actualment, els metges disposen de medicaments per evitar els episodis d'inflamació aguda, els anomenats brots que provoquen lesions i seqüeles neurològiques. En pocs anys, arribarà una nova família de fàrmacs que actuarà sobre la inflamació crònica, contra la qual ara mateix no hi ha tractament.
"Controlar la inflamació crònica és cabdal, perquè sembla que és la responsable de la progressió i l'empitjorament lent que de vegades presenten els pacients. Encara que no tinguin brots i encara que no tinguin lesions noves, es veu com a poc a poc van tenint majors dificultats i és per aquesta inflamació crònica", ha explicat la doctora Mar Tintoré, cap assistencial del Centre d'Esclerosi Múltiple de Catalunya (CEMCAT) i copresidenta de la secció local del congrés, on s'han presentat dos assajos en fase 3 sobre aquests nous tractaments. Els investigadors estan en la recta final dels estudis, que -un cop finalitzats- hauran de ser validats per les agències reguladores dels medicaments.
Després, reparar els danys ocasionats
"Si s'acaba confirmant, serà la primera vegada que aconseguim modificar la inflamació crònica. I a partir d'aquí, s'obriran moltes més opcions. En medicina, normalment, quan trobes una escletxa les coses es mouen i en aquest cas ens fa molta falta, perquè estem en un moment en què tractem molt bé la inflamació aguda, però necessitem el mateix èxit per tractar la crònica", ha afegit la doctora Tintoré.
L'esclerosi múltiple és una malaltia neurodegenerativa i crònica del sistema nerviós central, que sovint genera una gran discapacitat. El següent repte que tenen plantejat els investigadors és intentar reparar els danys provocats per la malaltia, que ara mateix es considera 'terra cremada'. En aquest aspecte, hi ha més escepticisme.
"Aquest no és un camí senzill. Això passa en totes les malalties neurodegeneratives: el terme de reparar és complicat, però bé ... Evidentment, hem d'anar buscant estratègies i combinant-les fins que veiem la llum amb alguna d'elles".
A Catalunya hi ha unes 11.500 persones diagnosticades d'esclerosi múltiple. Dues de cada tres persones són dones. La mitjana d'edat del diagnòstic és de 34 anys.

Susanna Ruiz
Periodista. Animals i llibres.




