La jutge arxiva la investigació contra l'expresident de la Diputació de Barcelona per subvencions "controvertides"
La magistrada conclou que no va haver-hi pressions ni irregularitats en l'adjudicació de contractes

Seu de la Diputació de Barcelona

Barcelona
El jutjat de Barcelona ha arxivat la investigació oberta contra l'expresident de la Diputació de Barcelona, el convergent Salvador Esteve, altres membres d'aquesta institució i els empresaris d'Igfa i Voltia, que van rebre contractes i subvencions vinculades a la cooperació internacional. En concret, l'actual jutgessa del jutjat d'instrucció 1, María Carmen Suárez, ha acordat l'arxiu de dues peces, Costa Rica i Voltia, d'una macrocausa que s'ha anat desinflant els últims mesos. En tots dos casos, després d'escoltar tots els testimonis, la jutgessa conclou que "ha quedat demostrat que no va haver-hi pressions" per adjudicar "contractes controvertits" i, per tant, descarta que hi hagués irregularitats en el procés.
"Ha trigat massa; més de tres anys i mig per arribar a una conclusió que se sabia des del principi", lamenta Salvador Esteve en declaracions a SER Catalunya. Des de 2018, el jutjat investigava la concessió directa d'un projecte de cooperació en la gestió de residus sòlids al municipi de San José, a Costa Rica, adjudicat a l'empresa Igfa i d'un estudi per millorar la gestió de residus a diversos municipis d'Honduras. El jutjat investigava també dos contractes menors per fer una guia sobre captació i depuració de l'aigua i eficiència energètica per entitats i governs locals del Magreb i Marroc.
Esteve, arrestat el maig del 2018 no havia declarat fins aquest gener, quan a preguntes del fiscal va assegurar que no coneixia els responsables de les empreses adjudicatàries ni havia intervingut mai en el procés d'adjudicació ni verificació dels contractes. "Em van venir a buscar a casa a quarts de nou del matí i se'm van endur detingut. Això queda gravat a la memòria i cada vegada que truquen a aquestes hores, ara se'm posa la pell de gallina. I després d'això, passen tres anys i mig i no em diuen res; i quinze dies després de declarar, immediatament arxiven el cas", relata Esteve, que celebra l'arxivament de les causes contra ell, que titlla de "supèrflues".
La tesi inicial d'Anticorrupció en l'operació "Estela" era que presumptament la Diputació havia adjudicat contractes i subvencions de forma irregular a entitats afins de l'òrbita de convergència. La investigació va néixer arran d'una informació anònima. De les nou peces que conformaven fins ara la causa, només queden dues sense arxivar. Són les que afecten les entitats Ignam i Catmón, que esquitxen l'exresponsable de relacions internacionals de Convergència, Víctor Terradellas, i de les que va néixer l'operació Volhov, per la suposada finançament irregular del Procés.

Andrea Villoria
Responsable de Tribunales y Sucesos de la SER en Cataluña




