Sociedad

Sant Jordi pendents del cel

La vigília de la Diada, llibreries i floristeries de Lleida treuen parades al carrer i els lectors ja comencen a fer els seus propis rànquings: Carles Porta, Teresa Ibars, Empar Moliner i Toni Cruanyes surten a totes les travesses

No és Sant Jordi però casi. Jordi Caselles reposa llibres a la parada que han muntat davant la llibreria en aquesta vigília de Sant Jordi.

Lleida

Vigília de Sant Jordi amb parades i roses al carrer. De moment, només als entorns de les llibreries i floristeries. I per la Diada de Sant Jordi, a Francesc Macià (i Rambla Ferran -això a Lleida ciutat-) amb carpes per protegir les parades de la pluja que tots els pronòstics dónen per assegurada. També el vent, que pot bufar fort.

SANT JORDI S'AVANÇA UN DIA. Llibres, roses i retrobaments.

Tot i això, el Sant Jordi avançat d'aquest divendres ja donava peu a seguir el ritual del triar i remenar llibres, de decidir per un títol que feia temps que es buscava i per fer els rànquings particulars dels més venuts. "Ja hem sortit avui per si demà fa mal temps", ens deia una lectora acompanyada del seu grup d'amigues amb què comparteix l'afició als llibres: "som un petit club de lectura privat", comentava mig en broma. Sobre la seva preferència... "avui Camilla Läckbert, El Mentalista"... I respecte als que demà seran els més demanats? "La Vall de la llum" de Toni Cruanyes i el de l'Empar Moliner", comenta una altra partícep d'aquest club de lectura ... "perquè són els més mediàtics", afegeix.

Per a Jordi Caselles, de la llibreria Caselles de Lleida, el rànquing dels lleidatans més venuts per Sant Jordi 2022 l'encapçalarà molt probablement Carles Porta i el seu "Crims. Llum a la foscor". Segueix la llista de noms propis amb "Montse Sanjuan, Teresa Ibars i el seu llibre sobre Guillem Viladot, Marta Alòs, Marialba Revés, Vidal Vidal"... i més enllà del quilòmetre zero : "estan funcionant molt bé "Benvolguda", d'Empar Moliner , "La Vall de la Llum" de Toni Cruanyes, l'últim de la Sílvia Soler i el de Sánchez Piñol".

A banda dels llibres locals, comercials, premiats i de moda, també hi ha altres maneres de celebrar Sant Jordi amb llibres: alliberant-los. I això és el que fan al Centre d'Art la Panera "i des de fa 16 anys!" , ens comenta l'Anna Roigé. És el "bookcrossing". Llibres o catàlegs (en el cas de la Panera, de les biennals Leandre Cristòfol) que a la biblioteca del centre tenen repetits i els que sobren, els posen a disposició dels qui els vulguin.

Pel que fa a roses, Cristina Armengol de la Floristeria Bambú del carrrer Cavallers -com la resta de negocis de la flor- també està pendent del cel però reconeix estar "il·lusionada" pel nivell de comandes que ja ha tingut per aquest Sant Jordi. I certifica que, un any més, hi ha una cosa que no canvia: "Tenim i ens demanen roses blanques, roses, grogues, fins i tot blaves ... però saps, no, quina és la reina?"