El tall d'energia a Espanya només ha afectat la vall central i una part d'Encamp
L'energia provinent de França ha permès mantenir la demanda de tot el país

Una de les línies d'alta tensió del país / FEDA

Andorra la Vella
Feda ha confirmat que des que s'ha produït la caiguda de tensió des de la banda espanyola s'ha activat l'automatisme que deriva l'alimentació cap al costat francès i que gràcies a això, en deu segons s'ha recuperat completament el subministrament elèctric a tot el país. Detalla també que en el moment de l'incident només rebien electricitat d'Espanya les Estacions Transformadores i Repartidores de la Margineda i d'Encamp, de manera que només ha afectat les poblacions de la vall central i una part d'Encamp. La resta, no han patit cap interferència.
Des de la parapública insisteixen que la capacitat de la línia d'alta tensió connectada amb França permet garantir tota la demanda del país, i tal com els ha garantit l'operador gal, no hi ha cap perill de contagi de l'incident que ha deixat sense energia a pràcticament tota la península Ibèrica.
Cal recordar que el tall d'electricitat s'ha produït cap a dos quarts d'una del migdia, per causes que encara es desconeixen, i que ha deixat el país sencer amb tensió 0, és a dir que no hi havia cap element generador actiu. També s'ha vist implicat Portugal i, en menor mesura altes països europeus. Malgrat que la situació comença a estar normalitzada, de fet, ara mateix ja hi ha deu comunitats autònomes que han recuperat el subministrament, n'hi ha tres que han demanat al Govern que declari l'estat d'emergència.
El president de l'executiu, Pedro Sánchez, ha comparegut per informar de les accions que han emprès amb els països veïns, principalment, amb França i el Marroc que han estat claus per recuperar parcialment el subministrament, però sobre les causes no ha volgut especular.
Segons avança la SER, les raons de l'apagada massiva deriven de la desaparició de 15 gigavats durant 5 segons, el 60% de la llum que s'estava consumint en aquell moment a les 12:33 del migdia. Un fet estrany, segons fonts del Govern espanyol, que assegura no havia succeït mai una desaparició tan sobtada d'energia
Durant tot el dia els hospitals han funcionat amb generadors propis i el transport públic ha quedat inutilitzat, un fet que ha col·lapsat algunes vies, especialment les entrades a les grans ciutats. Només els aeroports funcionaven normalment, tot i que amb algun retard.




