SECCIÓ Marc Amorós amb Laura del Río i Míriam Navarro. Les 'fake news' a la ciència
29/07/2019
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
"La salut i l'alimentació són dos grans temes on hi ha moltes 'fake news'. El tema és que equiparem les notícies de blogs o xarxes socials amb el coneixement real", ha explicat Marc Amorós, expert en notícies falses.
"Per exemple el metge Vicente Baos, que passejava per la fira del llibre, va descobrir que diversos dels llibres que hi havia sobre tractaments alternatius o naturals d'un tal Doctor Albus Owens que no coincidien amb els seus coneixements. En buscar-ho per internet va veure que era fals", ha destacat.
"A més, va destacar que fins i tot feien servir imatges d'altres persones per il·lustrar el perfil dels autors inventats", ha afegit.
Per la seva banda, Laura del Río, membre de 'Maldito Bulo', ha explicat: "Moltes d'aquestes notícies citen estudis que no existeixen, autors que no són els reals o, fins i tot, citen estudis i després titulen molt diferent del que realment diu el document original".
A més, ha recordat: "Quan tenim un familiar malalt, tots volem que es curi i d'això s'aprofiten aquestes persones que asseguren que funcionen els tractaments naturals que no estan provats".
Finalment, Míriam Navarro, metge de capçalera i experta en malalties tropicals, ha explicat la seva experiència en primera persona amb les notícies falses. "Vaig veure el cas de l'aranya verinosa a Alacant i em va interessar analitzar el cas pel meu estudi sobre els insectes i la salut. Ho vaig mirar una mica i vaig veure que era 100% fals. El periodista es va basar en un post de Facebook, però l'hospital ràpidament va negar que fos veritat", ha conclòs.
Episodios anteriores
Seleccione una fecha o rango de fechas
Donald Trump responde a la pregunta de la corresponsal de la SER, Sara Canals
13/02/2026 | 00:13
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
00:00:0000:13Forzados a vivir con su ex por la crisis de vivienda: "Chocamos en ciertas cosas, pero no puedo permitirme alquilar solo"
Forzados a vivir con su ex por la crisis de vivienda: "Chocamos en ciertas cosas, pero no puedo permitirme alquilar solo"
13/02/2026 | 01:14
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
00:00:0001:14Gaspart, ante la jueza: "El Barça nunca ha cometido una ilegalidad, pongo la mano en el fuego"
El expresidente niega en el juzgado que conociera personalmente a Enríquez Negreira y defiende su actuación y la de los presidentes Núñez, Laporta, Rosell y Bartomeu.
11/02/2026 | 01:45
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
00:00:0001:45Manuel Cuesta Morúa, opositor cubano: "La gente no tienen corriente para cocinar"
10/02/2026 | 00:10
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
00:00:0000:10El opositor Manuel Cuesta Morúa explica la falta de abastecimiento energético en La Habana: "Se encarecen los alimentos"
10/02/2026 | 00:15
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
00:00:0000:15Una estudiante cubana describe los problemas con el abastecimiento en las universidades:
10/02/2026 | 00:12
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
00:00:0000:12Actuación de 'Los Meconios' en el cierre de campaña del PP
06/02/2026 | 02:46
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
00:00:0002:46La víctima en el caso del alcalde de Móstoles: "Pasan siete meses y me dices que te resulta difícil porque Bautista es tu apuesta personal"
06/02/2026 | 00:27
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
00:00:0000:27La víctima en el caso del alcalde de Móstoles: "Lo que he pedido es amparo y actuación"
06/02/2026 | 00:32
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
00:00:0000:32El alcalde de Móstoles, a la exedil: "Tú no me has pedido nada... ni ser teniente de alcalde ni nada"
06/02/2026 | 00:41
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
00:00:0000:41





