Enginyers destaquen la necessitat d'un nou Pla Director i de licitar el servei de transport públic a Menorca
El Ciccp interposa un recurs contenciós administratiu al Govern per la "incorrecta" dotació de recursos humans després del traspàs de Costes

SER Menorca.

Maó
El Col·legi dEnginyers de Camins, Canals i Ports de Balears (Ciccp) ha destacat la necessitat de dur a terme un nou Pla Director i de licitar el servei de transport públic que funciona amb contractes prorrogats a Menorca.
Així ho apunta al balanç 2023 sobre previsió, finalització i millora d'infraestructures de Menorca, que ha estat presentat en roda de premsa aquest dijous per la degana del Ciccp, Sara Lobato; l'exdegà, José Antonio Fayas, i el vocal per Menorca Joan Morro.
En concret, els enginyers de camins han assenyalat com a actuacions necessàries dur a terme un nou Pla Director, ja que l'anterior no va estar aprovat finalment i es treballa amb una planificació general de la CAIB del 1998.
En aquesta línia, han apuntat que és “imprescindible” tenir una planificació per valorar l'estat de les infraestructures. El Consell Insular de Menorca disposa d'un esborrany per a la licitació d'aquest instrument i pretén iniciar-ne l'elaboració per a aquest any 2024.
D'altra banda, han destacat la necessitat de licitar el servei de transport públic que funciona amb contractes prorrogats a l'illa.
Pel que fa a les carreteres del Consell Insular de Menorca, la institució recull al balanç la recomanació de realitzar les obres de reforma de la Me-3, que considera necessàries per donar servei a la futura estació marítima del Cos Nou. A més, qualifica de "bona notícia" que després d'"un període llarg de paralització" es reiniciïn i finalitzin les actuacions a la Me-1.
Igualment, el Ciccp assenyala que "cal el consens polític" en l'execució de plans directors "pel bé de la infraestructura i dels professionals gestors tècnics que hi treballen".
Pel que fa al cicle de l'aigua, fan referència a la importància de "prendre consciència real" per dur a terme plans concrets de millora i manteniment de la xarxa d'abastament urbà per tal de reduir fuites.
D'altra banda, els enginyers consideren que PortsIB ha conclòs "actuacions importants" el 2023 a l'illa, com ara la rehabilitació integral del port de Fornells o les obres de millora i optimització de l'explotació portuària del port exterior de Ciutadella.
Pel que fa als recursos hídrics, el col·legi subratlla que més enllà de la pràctica ordinària d'actuacions concretes és "totalment necessari" abordar amb "urgència" com s'ha de resoldre la gestió de les infraestructures hidràuliques que garanteixin el proveïment urbà de cabals i la recuperació dels aqüífers a la zona del Camp de Llevant.
En aquesta línia, recorden que l'extracció de l'aigua dels aqüífers de la zona se supera gairebé un 20% del que estableix la planificació hidrològica aprovada. Una situació que “compromet” la consecució dels objectius del pla hidrològic.
El Ciccp assenyala, amb relació a Abaqua, que no té constància d'actuacions concretes a Menorca, malgrat la situació en què es troba la gestió dels recursos hídrics.
Descubre la nueva app de Cadena SER Te ofrecemos una mejor experiencia de audio y video
DescargarTot i això, remarquen, l'actual Pla hidrològic contempla l'assignació a Abaqua de l'estudi per dur a terme la connexió de la dessaladora existent amb el dipòsit des Caragolí de Ciutadella. "Una connexió necessària per proveir el nucli urbà d'aigua potable procedent de la dessaladora, de manera que es podria reduir el volum d'aigua que s'extreu de pous", expliquen.
Finalment, fan referència al traspàs de les competències de Costes de l'Estat al Govern per a la gestió del litoral a l'estiu del 2023. Des del Col·legi d'Enginyers de Camins s'ha interposat un recurs contenciós administratiu a la CAIB per la "incorrecta dotació" de els recursos humans, "necessaris per a la correcta gestió del litoral, la costa i els usos que s'hi desenvolupen".




