El Consell destinarà 250.000 euros a millorar el Camí de Cavalls
Els ajuts van destinats als propietaris de finques per on passa el camí

Turisme Menorca

Maó
El departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació del Consell Insular de Menorca destinarà 250.000 euros en ajuts per actuacions dirigides a les propietats per on discorre el Camí de Cavalls. També a les propietats que comprenen la seva zona d’influència o els seus vials d’accés d’emergència. Els ajuts són per al foment d’actuacions de millora, seguretat i adequació del camí i els elements que el constitueixen.
La convocatòria d'ajuts és de nova creació i s'ha presentat aquest dijous, 13 de juny, per a dur a terme actuacions encaminades a millorar l’estat de les parets seques, portells i barreres, ferms de camins, mitigació de l’erosió del sòl, o adequació dels camins que serveixen de VAEs (vials d'accés d'emergència) al Camí de Cavalls. De la mateixa manera, la convocatòria també inclou actuacions per a millorar la compatibilització dels usos dels visitants amb les activitats agroramaderes que es puguin desenvolupar a les finques, realitzar feines forestals per a la prevenció d’incendis així com millorar la coherència paisatgística i funcional del Camí de Cavalls i de la seva zona d’influència.
"L’import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari és de 250.000 euros, repartits en tres línies d’actuació, on cada projecte a desenvolupar s’ha d’emmarcar en una d’elles. La línia 1, amb un crèdit pressupostari de 140.000 euros, va dirigida a la millora, restitució i adequació d’elements del Camí de Cavalls i altres béns associats de tipus etnològic", ha exposat el conseller de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació de Menorca, Simón Gornés. "En canvi, la línia 2, amb 55.000 euros, està destinada a feines forestals i desbrossaments. I la tercera línia, amb 55.000 euros més, a la millora dels ferms en Camí de Cavalls o vials d’accés d’emergència (VAEs) a aquest", ha afegit Gornés.
En el cas que alguna línia no esgoti la consignació pressupostària, la quantitat sobrant s’assignarà a projectes d’altres línies, donant prioritat als projectes de la línia 1, i després als de la línia 3. Precisament, les actuacions d’aquestes línies podran ser subvencionades en la seva totalitat, el 100%, amb un màxim de 15.000 euros per actuació, mentre que els de la línia 2, el percentatge màxim subvencionable serà del 75% amb un màxim de 10.000 euros per actuació.
Cada interessat ha de presentar una única sol·licitud i amb aquesta mateixa pot demanar l’execució de projectes de diferents línies, sempre que es presentin clarament desagregats els uns dels altres, tot identificant la línia d’actuació a la qual es vol incloure cada un dels projectes i la seva priorització.
"Aquesta és una gran passa en el nostre compromís amb el medi ambient i la sostenibilitat, àmbits als quals esteim destinant molts esforços. La convocatòria té un objectiu molt clar, i és ajudar a mantenir el Camí de Cavalls, ja que és un paratge natural de primer nivell. Volem ajudar als propietaris a mantenir i millorar les seves àrees, ja que som conscients que el Camí de Cavalls és un dels principals actius de Menorca, és un símbol de la Reserva de Biosfera i, per tant, volem donar exemple", ha explicat el president del Consell Insular de Menorca, Adolfo Vilafranca.
"Com vam dir des d'un primer moment, per nosaltres el medi ambient i la sostenibilitat són molt importants. I ho demostram amb fets. Per exemple, aquests mesos hem aconseguit posar en marxa inversions de gairebé 14 milions d'euros per a projectes d'aigua. Esteim implantant de manera realista la recollida porta a porta, destinam recursos a millorar la biodiversitat amb una estratègia molt potent contra les espècies invasores. A la vegada, destinam 250.000 euros a les protectores d'animals, incentivam la mobilitat elèctrica fomentant la instal·lació de nous punts de recàrrega, o també estem establint convenis amb moltes associacions, com per exemple amb l'associació Tursiops, per a l'estudi dels mamífers marins", ha conclòs el president del Consell Insular de Menorca.
La convocatòria serà publicada en els pròxims dies al BOIB, moment a partir del qual les persones interessades comptaran amb 30 dies naturals per fer la sol·licitud dels ajuts. Les actuacions subvencionables seran aquelles executades entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2024.
Podran ser beneficiaris els propietaris de les finques per on passa el Camí de Cavalls, la seva zona d’influència, o els vials d’accés d’emergència. Així mateix, poden presentar-se aquelles persones que, sense ser-ne titulars, comptin amb l’autorització expressa dels titulars de les finques.
Les sol·licituds s'hauran de presentar formalitzades electrònicament mitjançant el model normalitzat disponible a la seu electrònica del Consell Insular de Menorca (https://seuelectronica.cime.es). Els impresos també es podran obtenir a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella, i a través del web del CIMe.
Per a més informació es podrà contactar amb el departament de Medi Ambient, Reserva de Biosfera i Cooperació, telefonant al 971356251 o enviant un correu electrònic a reserva.biosfera@cime.es.




