Navegant amb pirates: Barba Rossa trepitja Catalunya
La secció 'Preguntes trivials' ens permet respondre dubtes quotidians a partir de la veu de diferents experts

Si demanem a algú que dibuixi un pirata, la immensa majoria d'il·lustracions coincidiran en els mateixos clitxés. Per exemple, l'ull tapat, el lloro al braç, la bandera amb la calavera. D'on ve tot això? Hi ha una infinitat de perquès que envolten l'imaginari pirata. El cinema, la literatura i també la música han convertit els pirates en un personatge que ens desperta admiració i fins i tot simpatia. Però quina és la història real?
Hem parlat amb en Xavier Carmaniu, historiador i col·laborador d'aquesta casa, acaba d'estrenar el podcast El Tren de la Història a SER Catalunya. Ell ens els retratava els pirates com el que eren, uns delinqüents.
Dins la categoria d'aquests pirates n'hi ha bàsicament dos tipus: els pirates, que van per lliure, i els corsaris, que actuen en nom d'algun rei o reina. Un d'aquests corsaris va ser Barba Rossa, otomà que va atemoritzar els pobles de la costa catalana ara fa uns quants segles. De fet.. d'aquí ve una de les expressions més populars.. la dels moros a la costa.
L'edat d'OR de la Pirateria va des de finals del 1600 a mitjans de 1700... és l'època daurada dels robatoris i matances a alta mar, especialment als ports colonials, des del Mediterrani a l'Atlàntic.
L'imaginari pirata és tot un món de mística que té origen en un nom concret: Long John Silver, el protagonista de l'illa del tresor de Robert Luis Stevenson, publicat l'any 1883. L'obra de referència.
- Per què els pirates porten l'ull tapat?
El més fàcil seria pensar que tots han perdut un ull, que podria ser, però hi ha una explicació més científica. Situem-nos en un vaixell pirata, a punt d'una batalla, els canons s'ubicaven a la bodega, per tant dins del vaixell.. d'estar a coberta havien de passar a un interior pràcticament a les fosques.. I ara escoltem l'oftalmòloga, cap de servei de l'Hospital de Granollers i a l'OMIQ, Mercè Guarro..
- Per què la bandera pirata?
Perquè duien una calavera és obvi, per intimidar. Ara bé, el color de fons de la bandera indicava si eren més o menys sanguinaris. El negre vol dir que són pirates i el vermell que són pirates despiatats, és a dir, que no servirà ni la rendició..
- Per què el lloro?
Stevenson va ser el primer també en recrear un pirata amb un lloro al braç (que també canta la cançó del Pot Petit). Els lloros no eren una mascota, eren animals exòtics de l'època que eren objecte de col·leccionisme de l'aristocràcia. Els feien servir per comerciar.




