Escoles i instituts busquen idees per promocionar l'ús del català
Teatre o realització de pòdcast són algunes de les activitats pensades perquè el català sigui també la llengua per divertir-se

REPORTATGE:800 ESCOLES BUSQUEN IDEES PER PROMOURE EL CATALÀ
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Esplugues de Llobregat
Els dos-cents centres que primer es van adherir al programa han marcat 10 estratègies que la resta d'escoles i instituts poden seguir i que van des de prioritzar els materials en català quan es busca un documental o una pel·lícula per complementar una activitat d'aula, a organitzar activitats lúdiques perquè les famílies millorin el seu coneixement de la llengua. Tot amb l'objectiu d'incrementar l'ús del català sobretot entre els alumnes.
El conseller d'educació, Josep Gonzàlez-Cambray va presentar el passat dimecres a l'Hospitalet de Llobregat el pla ‘Activem-nos pel català’, que vol doblar l'ús de la llengua entre els joves i adolescents, passant de poc més del 40% actual que l'utilitza de manera habitual al 80% en un període de cinc anys. L’objectiu és anar sumant centres als 800 que ja ara estan treballant per recuperar l'ús de la llengua, a raó d’uns 700 anuals, i que el curs 2026-2027 el pla arribi als 3.500 centres del país. “Cal conjurar-nos i passar a l’acció per incrementar l’ús del català als centres educatius”, ha dit el conseller Gonzàlez-Cambray. Educació transferirà dos milions d’euros cada any als centres -1300 euros a cada un- per implementar-lo.
L'escola Isabel de Villena, un centre concertat ubicat a Esplugues de Llobregat, que va mantenir l'ensenyament en català en els anys més durs del franquisme, és una de les escoles que ja fa mesos que treballa en aquesta direcció. La seva directora, Montse Montamat explica que fa tres anys que van detectar que l'ús de la llengua anava a menys entre els alumnes, no només a les estones de pati sinó dins de les aules, quan els estudiants parlen amb altres companys. I reconeix que no serà fàcil canviar aquesta tendència que té molt a veure amb el consum audiovisual, majoritàriament en castellà o anglès que fan els alumnes.
Els mateixos estudiants, alumnes de sisè de primària i de tercer de l'ESO expliquen que per ells és natural parlar en català o castellà amb determinats companys, per costum. Expliquen també que a les xarxes socials utilitzen i consumeixen sobretot continguts en castellà, i es queixen que la majoria de les bromes o "memes" que els diverteixen estan en aquest idioma, mentre que en català els costa més trobar-los.




