Hospitals cribraran el càncer de pulmó mitjançant un TAC en una prova pilot
El responsable d'aquest programa assegura que la mortalitat es podria reduir un 17%

Hospitals cribraran el càncer de pulmó mitjançant un TAC en una prova pilot
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Barcelona
Hospitals de prop de quaranta àrees sanitàries d'Espanya iniciaran abans d'aquest estiu una prova pilot per a cribrar fumadors i exfumadors mitjançant un TAC, amb l'objectiu de consolidar aquest mètode com a sistema de detecció precoç. Toni Rosell, neuròleg i director de l'àrea del tòrax de l'Hospital Germans Trias i responsable d'aquest programa assegura a l'Aquí Catalunya que la mortalitat es podria reduir un 17%.
El sistema de salut ja disposa de cribratges preventius de mama, còlon i coll uterí, però no encara de càncer de pulmó, el que més morts provoca amb més de 20.000 òbits anuals a Espanya.
Des de fa uns anys, la Societat Espanyola de Pneumologia i Cirurgia Toràcica (Separ) està liderant el projecte Cassandra, per a reclutar centres sanitaris que participin en les proves de tomografia axial informatitzada (TAC).
Segons ha avançat El Periódico, el reclutament ja està pràcticament acabat i abans de l'estiu, cap al juny, començaran els primers TAC.
S'ha aconseguit la participació d'hospitals de prop de quaranta àrees sanitàries. Estan representades pràcticament totes les comunitats autònomes, amb un important pes de Madrid i Catalunya, perquè aquest últim territori aporta nou centres: Hospital de la Mar, Sant Pau, Vall d'Hebron i Clínic de Barcelona; Germans Trias de Badalona i Mútua de Terrassa, el Joan XXIII de Tarragona i el veí Sant Joan de Reus, i l'Arnau de Vilanova de Lleida.
El TAC pot ser efectiu per a detectar un tumor que encara no ha donat simptomatologia, però també pot donar falsos positius i té l'inconvenient de la radiació sobre el pacient.
L'aposta ha tingut les seves "crítiques": algunes veus creuen que un TAC és molt més invasiu que una mamografia o una analítica de les femtes, per les radiacions que emet. Es tracta també d'una prova cara, però el cribratge del càncer de pulmó ja es fa alguns països anglosaxons. "Nosaltres no considerem el cost del procés sinó l'impacte que tindrà en el pacient, és a dir, el còmput global, perquè els tractaments globals són molt més cars", apunta el neuròleg i director de l'àrea del tòrax de l'Hospital Germans Trias, "els clínics creiem que combinar una campanya d'antitabaquisme amb el cribratge és la clau".
De moment, la prova es farà en els pròxims cinc anys en persones d'entre 50 i 75 anys que fumin o hagin deixat de fumar en els últims 15 anys. "El que equivaldria a un paquet al dia durant 20 anys", aclareix Toni Rosell.




