L'EUROPOL assenyala els independentistes catalans i bascos com "els més actius i violents dins de l'escena separatista espanyola"
L'informe 'The Terrorism Situation and Trend Report (TE-SAT)' alerta que han sorgit nous grups als cercles separatistes d'esquerra

Manifestantes separatistas se enfrentan a la Policía Nacional / Guy Smallman (Getty Images)

Barcelona
Durant l'any 2022, les Forces i Cossos de Seguretat van detenir 18 persones en sòl europeu acusades de participar en activitats etnonacionalistes i separatistes -la raó més comuna d'arrest va ser pertinença a una organització terrorista-. Una d'elles va ser arrestada a Espanya per difondre propaganda terrorista d'ETA –encara que el maig del 2018 ja van anunciar la seva dissolució- (davant els 12 detinguts el 2020 i els 2 del 2021).
A l'informe 'Tendències i Situació del Terrorisme de la Unió Europea 2023' d'EUROPOL s'alerta que en el cas d'Espanya els independentistes catalans i bascos són actualment els “més actius i violents dins de l'escena separatista espanyola”.
Segons aquesta investigació, que recopila la informació proporcionada pels serveis d'intel·ligència i les forces de seguretat dels estats membres, els relats dels grups independentistes bascos i catalans “combinen el separatisme amb punts de vista extremistes d'esquerra i se centren en missatges contra els espanyols, contra l'Estat i les seves institucions, així com temes més amplis com el capitalisme”. Aquest document alerta que han sorgit nous grups als cercles separatistes d'esquerra a Espanya, encara que no cita quins ni detallen la dimensió d'aquestes xarxes. Només apunten que “el descontentament social i les lluites econòmiques estan sent utilitzats per aquests grups en els seus missatges contra l'Estat espanyol, i també com una oportunitat per reclutar des de sectors més desafavorits de la societat”.




