Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

DJ Bassas recorda els 'jingles' electorals de les eleccions passades

El periodista, Antoni Bassas, fa un repàs de les cançons que els principals partits van crear per les primeres eleccions democràtiques

DJ Bassas recorda els 'jingles' electorals de les eleccions passades

DJ Bassas recorda els 'jingles' electorals de les eleccions passades

00:00:0025:45
Descargar

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

Barcelona

En el compte enrere per les eleccions generals del 23 de juliol, el periodista, i DJ del Balcó, Antoni Bassas, ha fet un repàs dels jingles electorals de partits que es van fer servir a eleccions generals antigues. Els jingles, aquelles músiques electorals de 20 segons que Bassas vol repassar per "recordar com van ser les primeres eleccions generals a Espanya", i les que va haver-hi durant la resta de segle.

En les primeres, l'any 77, després de la mort de Franco i cinc anys de transició, van arribar les eleccions generals al juny del 77, amb "una gran incògnita de saber què passaria". Va acabar guanyant Adolfo Suárez, amb Unión de Centro Democrático (UCD), un partit que "pretenia ser una cosa entre el PP i el PSOE". La cançó, explica Bassas, és "una mica de missa i de foc de camp", però amb una lletra qeu inspira "bon rotllo" i que "no parlar del passat, sinó del futur".

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

JINGLE UCD 1977 "En el centro"

00:00:0000:39
Descargar

Aquell mateix any, Alianza Popular, el partit previ al PP i "fundat per 7 exministres de Franco", va concórrer a les elecciona "amb una lletra de pell de gallina". Segons el DJ Bassas, en ella "adoctrinen des de la primera nota".

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

JINGLE ALIANZA POPULAR 1977

00:00:0003:07
Descargar

Dos anys més tard, al 79, Aliança Popular "es va fer més gran" i va crear un nou jingle: 'Para ordenar bien las cosas'.

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

JINGLE COALICIÓN DEMOCRÁTICA 1979 "Para ordenar bien las cosas"

00:00:0000:54
Descargar

A l'altra banda de l'espectre ideològic, el mateix any, "el Partit Comunista té un dels jingles més recordats pels boomers". En ell s'escolta una veu solista femenina i una de masculina que "recorden a Víctor Manuel i Ana Belén, que eren simpatitzants del Partit Comunista en aquella època". Una cançó que vol "assimilar el seu missatge al treball".

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

JINGLE PARTIDO COMUNISTA 1979 "Pon tu voto a trabajar"

00:00:0000:49
Descargar

L'any 1979, Convergència recorre per primera vegada unes eleccions generals amb aquest nom, amb Jordi Pujol al capdavant. El seu jingle, diu Bassas, és "entranyable perquè combina modernitat amb la tenora"

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

JINGLE CONVERGÈNCIA I UNIÓ 1979

00:00:0000:29
Descargar

Totes les cançons presentades fins ara són "bastant classicotes". Per veure algo més modern, DJ Bassas surt de les generals i recorda el jingle del PSUC, els comunistes catalans. Amb una cançó que és tan moderna que "podria estar treta de les 12 hores de Canet", i que li recorda a "els Txarango. Només diu el nom del partit, però de quina manera...

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

JINGLE PSUC 1980

00:00:0000:37
Descargar

Any 1982, un any "molt important en la història de les eleccions generals d'Espanya" perquè és la victòria del PSOE després de 40 anys de franquisme i cinc de transició: "un partit que tancava el puny i cantava la internacional arriba al poder". Abans de presentar la cançó de la victòria dels socialistes, el periodista ha recordat la d'Alianza Popular d'aquell any, una cançó "que sembla cantada per María Ostiz".

1982 any molt important en la historia de les eleccions generals d'espnaya pq es la victoria del psoe. depsres de 40 anys de franuqisme i 5 de transició un partit q tancava el puny i cantava la internacional i arriba al poder.

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

JINGLE ALIANZA POPULAR 1982 "Creemos que"

00:00:0001:01
Descargar

I ara sí, "el turmalet dels jingles electorals de la història d'Espanya", el 'Hay que cambiar' dels PSOE que li va fer "arrassar", amb 10 milions de vots i més de 200 diputats. És la "cançó que més èxit electoral ha tingut", però ara ja no es fan aquest tipus de cançons perquè "és més efectiu un eslògan com que te vote chapote".

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

JINGLE PSOE 1982 "Hay que cambiar"

00:00:0002:33
Descargar

Més endavant, al 96, Miguel Ángel Rodríguez del PP "encarrega a un publicista que faci un himne del partit popular". Aquest home, diu Bassas, va pensar "en un emprenedor en un garatge, pensant en què l'esforç personal porta a l'èxit". En va sortir això.

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

JINGLE PARTIDO POPULAR 1996 "Himno"

00:00:0002:27
Descargar

Una cançó de la qual se n'han fet moltes i diverses versions, com aquesta de Bakalao.

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

JINGLE PARTIDO POPULAR 1993 "Versió Bakalao"

00:00:0005:31
Descargar
Laura Polo Dalfó

Laura Polo Dalfó

Redactora, productora, reportera i el que faci falta a El Balcó de SER Catalunya. Graduada en Periodisme...

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir