Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

Els carrers de Gràcia, a punt per les festes

La participació dels joves en els preparatius és desigual i depèn del carrer

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

Preparatius festes Gràcia

00:00:0002:04
Descargar

Barcelona

Quan queden poques hores perquè comencin les festes del barri de Gràcia de Barcelona, els carrers ja estan pràcticament a punt. Darrere de cada guarnit hi ha mesos de treball dels veïns del barri, que han de dissenyar la proposta estètica, pensar i recaptar els materials i, finalment, donar-hi forma a peu de carrer. Durant tot aquest procés hi participen persones de totes les edats, i aquest any ens hem volgut fixar en la implicació dels joves del barri.

Fent un volt per Gràcia, enmig de preparatius per la festa, ens trobem amb diversos joves d'entre 22 i 30 anys que participen en el guarniment dels carrers. La majoria ens expliquen que van començar cap als 20, tot i que hi ha casos, que formen part de les comissions des de petits. És el cas de la Maria, que va començar a donar un cop de mà als 12 anys. La majoria van començar a involucrar-se en els preparatius perquè els seus pares formaven part de les comissions i associacions de festa.

La diferència entre les zones cèntriques i els carrers petits i desconeguts

La Mariela, veïna de mitjana edat, diu que els grans sempre empenyen i "posen exemple", i que la participació dels joves depèn més de l'any. Forma part de l'associació que guarneix el carrer Verdi, un dels més cèntrics i populars del barri. En aquest tipus de carrers és fàcil veure joves participant, però en algunes zones que no reben tanta atenció, les comissions de festa tenen problemes per garantir un relleu generacional.

És el cas del Carrer del Perill. La Meritxell forma part de l'associació que el guarneix. Constata que "costa una mica que vingui gent jove". La situació del seu carrer dista de la dels carrers més cèntrics i coneguts. "Hi ha carrers que porten molts anys fent guarnit i han estat els avis, els pares i ara els fills qui guarneix. En aquest carrer, que ara farem 10 anys, això no passa".

Un cas particular és el del Carrer de la Perla. Es tracta d'un carrer que l'any passat estava apunt de deixar-se de guarnir arran del desgast de les persones que ho havien fet fins llavors. Faltaven mans, i fa tot just un any un grup de joves es va decidir a prendre el relleu. "Mitjançant el boca-orella ens hi vam posar i amb l'ajut de la gent veterana i experimentada vam remuntar. Aquest és el segon any que guarnim", explica en Roger.

De la gentrificació al desconeixement

Per a en Roger, la situació del Carrer de la Perla és un símptoma. Explica que la manca de joves en algunes zones es deu a un problema estructural, "i és la gentrificació". "Cada cop més joves han de marxar i, per tant, cada cop hi ha menys joves". I si hi ha menys joves, no hi ha relleu generacional.

Més enllà d'això, hi ha joves del barri que no se senten interpel·lats per l'organització. És el cas d'en Bernat que, tot i ser del barri, no participa en cap comissió de festes. "Crec que hi ha una mica de desconeixement", i seguidament admet que "no sabria on anar o amb qui contactar". Tot i que reconeix que a nivell personal potser li falta una mica d'inquietud o empenta, en Bernat creu que la situació d'alguns carrers podria millorar si aconseguissin connectar amb la gent jove i explicar-los que falten mans.

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir