Barcelona vol revisar l'arbrat de la ciutat després de la caiguda de 155 arbres des de principis d'any
La xifra no és massa diferent a la de l'any passat, però el consistori ho està analitzant amb experts i tècnics d'altres municipis
La matinada del 30 d'agost va caure un arbre al mig del carrer Comte Borrell (Barcelona) / SER Catalunya
Barcelona
Des de principis d'any, a Barcelona, han caigut 155 arbres. No és una xifra que difereixi massa de la de l'any passat, però el govern municipal està preocupat i revisarà al detall l'arbrat de la ciutat. Segons han explicat, per fer-ho està treballant amb experts i tècnics d'altres municipis. Des de l'Ajuntament han assegurat que enguany no han detectat un augment de caigudes i que una part dels arbres que cauen ho fan per culpa del vent, pluges fortes o per la sequera.
Del total d'arbres caiguts aquest any, 93 ho han fet, segons dades de l'Ajuntament, coincidint amb temporals. En moments de tempesta, hi ha dispositius especials d'incidències activitats. De la resta d'arbres, la majoria ha cedit per cops, accidents amb vehicles o per talls de les arrels quan es fan obres. A Barcelona, hi ha 250.000 arbres en trama urbana, és a dir, en el conjunt de la ciutat. L'any passat, d'aquests, 203 van caure. La majoria, també, per temporals.
Durant les darreres setmanes, l'Ajuntament ha tractat aquestes caigudes amb experts i tècnics. L'objectiu principal és intercanviar-hi informació i coneixement. Des del consistori, han definit la caiguda d'arbrat com un "fet comú" en altres ciutats. Els arbres de la trama urbana es revisen cada dos anys. De cada un se'n fa una fitxa tècnica amb les dates de les revisions, les podes i els tractaments.
L'últim arbre caigut a Barcelona, al Clot
L'últim arbre que ha caigut a la capital catalana és al barri del Clot, en una àrea de jocs infantil, al carrer Biscaia. Entre els veïns de la zona les opinions són diverses. "Aquesta barriada està abandonada. Tenim un munt de fulles per tot arreu" ha explicat una de les veïnes. Una altra: "Em sorprèn que es tallin coses tan bàsiques com el rec quan es manté als camps de golf". I una altra, en aquest cas, una cuidadora: "Si li cau un arbre a sobre d'aquest home... em torno boja".
Algunes veïnes han lamentat que el consistori no cuidi prou el seu barri, mentre que d'altres han considerat que el que s'ha de fer és regar més. En relació amb l'últim arbre caigut, les brigades de Parcs i Jardins van detectar fongs a l'arbre, però sense signes visibles de malestar. Durant la revisió, es va rer el control a un altre exemplar de la mateixa espècie que no tenia cap mena d'afectació. Tot i la caiguda, no hi va haver ferits.
Enverdiment de les ciutats
Segons el director del CREAF, Joan Pino, la xifra de caiguda d'arbres a Barcelona no és "excepcional": "Cada vegada hi ha més arbres a la ciutat perquè s'està fent una tasca d'enverdiment". En declaracions a SER Catalunya, Pino també ha explicat perquè es planten arbres a les ciutats: "Hi necessitem refugis climàtics. A les grans ciutats es genera un efecte bombolla per la calor".
L'expert en reverdiment urbà ha apuntat algunes de les contrapartides de plantar arbres a les ciutats: "Una és que necessiten aigua, que s'han de regar i que tot això s'ha de gestionar. Una altra és que el verd té un risc i és que caiguin arbres i branques". Pino ha dit que per minimitzar aquests riscos el que s'ha de fer és mantenir el "verd urbà" en les millors condicions possibles, amb el rec adequat i fent replantació quan toqui. "Tot i això, el risc no desapareixerà mai del tot" ha recordat.
Gemma Alegrí
Editora de l'Hora 14 Catalunya els caps de setmana....Editora de l'Hora 14 Catalunya els caps de setmana. Abans, informació sobre Barcelona i l'àrea metropolitana. També successos i tribunals