El Balcó
Sociedad

Arribar a casa i dir: avui m'atropellaran i demà em cremaré viu

Dos especialistes de cinema expliquen a El Balcó com és viure assumint el risc dels altres

Arribar a casa i dir: avuim'atropellaran i demà em cremaré viu

Barcelona

Harrison Ford a 'Indiana Jones', Dwayne Johnson i Jason Statham a 'Fast and Furious', Angelina Jolie a 'Lara Croft' o Sandra Bullock a 'Miss agente especial'. Tots ells tenen en comú que no són ells els qui apareixen en escenes perilloses, sinó que és un doble, un especialista que assumeix el risc de la baralla, el salt o el tiroteig de cada escena.

A la pel·lícula 'El Practicante' en l'escena en què es veu Mario Casas, arrossegant-se per terra, perseguint la seva dona i acabant precipitant-se per les escales, no és Mario Casas qui cau, sinó Albert Rodríguez Sirvent. I el moment en què Jennifer López, a la pel·lícula 'The Mother' dispara en un camp de tir a l'Afganistan, tampoc és ella, sinó Estefania del Pino. Ells són dos catalans que treballen com especialistes de cinema. Un ofici de què avui parlarem a El Balcó i que consisteix, literalment, a fer aquelles escenes de risc que no pot fer l'actor principal de la pel·lícula. Podríem dir que són com els herois invisibles de les pel·lícules.

L'entrenament

"Els cops ens els emportem", explica l'Albert, i és per això que cal "cuidar el cos". Per fer-ho hi ha dos pilars principals que són "la tècnica i saber quin és l'enfocament de la càmera", és a dir, saber des d'on grava i "jugar amb els angles" perquè sembli que tot passa de veritat. Una opinió que també comparteix l'Estefania, que subratlla que l'important i també "el més difícil" és "aprendre a fingir i que sigui real". Per fer-ho, cal formar-se amb cursos especialitzats, com és el cas de l'Albert, o amb entrenadors personals, com l'Estefania. En aquestes formacions hi ha des de saber manejar armament, caigudes, arts marcials, salts i també cremar-se viu.

Per exemple, a l'hora de cremar-se cal tenir molt de compte amb el vestuari, els ulls i la respiració. L'Albert, que ha treballat com a coordinador d'especialistes a la sèrie 'Who Is Erin Carter?', ha detallat que és molt important vestir "a capes". Primer se suca a la persona amb un gel, "com el de les ecografies" després un neoprè, més gel i un vestit com els pilots de fórmula 1 i, finalment, l'outfit de la pel·lícula, a més d'una màscara: "no hi ha cap part real del teu cos que quedi exposada". Per precaució, hi ha "un equip amb extintors" i no es poden "obrir els ulls ni respirar", perquè et pots cremar la retina i inhalar foc, per tant, també cal "treballar l'apnea". L'Estefania, que fa només dos anys que ha començat, ja ho ha provat en els seus entrenaments: "és molt divertit, però fa molt respecte a la vegada", ha explicat l'actriu.

Com una coreografia

Ara bé, l'escena més perillosa per l'Albert és la de l'atropellament: "vas protegit, però fins a un punt". I també les lluites, però no per la tècnica, sinó "expressar-ho i vendre-ho". Ell ho descriu com "una coreografia" i, en aquest sentit, l'Estefania té un punt a favor perquè és ballarina: "se'm queda més ràpidament i me'n recordo dels passos". És per això que durant la pel·lícula de 'The Mother', en què ella va entrar per ser doble de fotografia, la van fitxar per fer d'especialista: "em van posar en contacte amb un equip d'especialistes, vaig començar a entrenar amb ells, em van fer una fitxa i ara faig el que va sortint".

L'Albert Rodríguez Sirvent atropellat en la sèrie 'La Fossa'.

Com per exemple a 'Juego de ladrones 2', l'últim film en què ha treballat. L'Estefania ha hagut d'actuar en "una baralla amb molta gent", on hi havia actors i extres, però eren els "especialistes els que feien la coreografia". Una cosa molt important perquè hi ha "actors que poden fer mal o tu a ells".

Darrere els actors, pel bo i pel dolent

Moltes vegades, els especialistes es troben que els actors volen provar de fer les escenes. "A vegades els actos volen fer una mica més del que poden", explica l'Estefania. De fet, a l'Albert li va passar amb Mario Casas: "volia provar totes les accions, però no et pots tirar de qualsevol manera, els especialistes tenim una formació darrere". A banda, l'actriu avisa que "hi ha gestions que semblen més fàcils del que en realitat són" i que si un actor "ho prova i es fa mal, no es pot seguir amb la pel·lícula o sèrie".

Això sí, els especialistes no estan reconeguts pels grans premis de l'acadèmia: ni Goya, ni Òscar. I, tot i que els actors són molt conscients de quant necessaris són, se segueix sense premiar les persones que fan "possible moltes de les escenes que són les més vistoses, importants i perilloses", ha lamentat l'Estefania. A part del sou. Tot i que es paga bé —es pot arribar a cobrar 450 euros per dia— i segons la perillositat de l'acció, "comparada amb la dels actors" la feina de l'especialista "està molt mal pagada".

Laura Polo Dalfó

Redactora, productora, reportera i el que faci...