Llapis de memòria
Sociedad

Montse Guallar: "L'Àngels Gonyalons estava triomfant i la gent ens confonia pel carrer i em felicitaven a mi"

Les dues actrius de teatre, amb una experiència de 40 anys als escenaris, visiten el Llapis de Memòria

Montse Guallar: "L'Àngels Gonyalons estava triomfant i la gent ens confonia pel carrer i em felicitaven a mi"

Barcelona

Avui dues de les protagonistes de l'obra "The Party", dirigida per Sergi Belbel, protagonitzen el Llapis de Memòria. Connectarem amb les cançons de l'Àngels Gonyalons i la Montse Guallar. Dos mites del teatre català que ara estan fent una "party" al Teatre Poliorama. Porten més de 40 anys als escenaris i van triomfar ja des de molt joves. A una li deien que era la reina dels musicals i, a l’altre, la reina de l’amor o la cupido de Catalunya... Totes dues han treballat amb La Trinca, amb Dagoll Dagom i a El Cor de la ciutat.

Sona "Cançó i Dansa de l'Arlequí", de Sisa, quan ambdues actrius comencen a recordar com van portar les seves famílies que s'endinsessin al món del teatre, amb la Faràndula, tan joves. També just en aquell moment que el teatre tenia connotacions tan negatives. L'Àngels explica que els seus pares en un primer moment no li van donar suport i ara se'n penedeixen: "Però jo els dic que em van donar un punt de rebel·lia que va ser l’empenta que vaig necessitar". La Montse té una història més trista darrere: "Els meus s’ho van menjar amb patates. La meva mare va poder veure’m actuar almenys. Va morir la matinada que l’endemà teníem bolo, però es va suspendre per sort."

La Montse, a més d'actriu de teatre, va atrevir-se a fer el salt a la televisió presentant el programa "Amor a primera vista". Una experiència que, als seus inicis, recorda agredolça. I és que l'actriu assegura que al principi va rebre molts comentaris de gent que no entenia que presentés un programa. "No era habitual que una actriu presentés un programa i ho vaig pagar. Però, tot i això, sempre m’he sentit molt estimada pel públic. Va ser molt especial, però al principi era estrany d’assumir i la gent em deia moltes coses: que si estàs guapa, lletja, etc."

L'Àngels, a la dècada dels 90, va acabar farta dels musicals. Va arribar al punt de sentir massa pressió a sobre, com si perdés el control i la gent la jutgés per qualsevol cosa. "Dels musicals, hi va haver un moment en què necessitava distanciar-me de tot i veure amb perspectiva quins eren els meus somnis inicials: fer teatre i tenir una família unida. No volia ser aquella icona i volia reprendre l’esperit amb què vaig començar a fer teatre."

El programa

El 'Llapis de Memòria' és un programa conduït per Òscar Moré, cada dia de 15h a 16h a SER Catalunya, amb un propòsit tan simple com efectiu i emotiu: recórrer la trajectòria vital dels nostres convidats a través de les cançons que han marcat la seva vida. És a dir, utilitzar el gran poder de la música com un àlbum de fotografies que evoca records, olors, moments, etc.

No cal dir que pel 'Llapis de Memòria', hi passen convidats de totes les professions, gènere, edats, classes socials, ètnies... Bàsicament, per què estem convençuts que tots i cadascun de nosaltres, tenim el nostre Llapis de Memòria. Com deia l'escriptor francès Victor Hugo: "la música expressa allò que no pot ser dit, i allò que és impossible mantenir en silenci".

  • Llapis de Memòria especial Premi d'Honor Ràdio Barcelona, Joan Manuel Serrat

  • Lucia del Greco: "Per molts projectes que hagi fet, se'm continuarà considerant una creadora jove fins als 45 anys"

  • Álex Sàlmon: "Des del procés he deixat d'anar a concerts del Lluís Llach"

  • Anna Gabriel: "A l'exili t'arranquen de casa i de tu, deixes de ser tu"

  • Jaume Madaula: "Vaig marxar a l'Empordà perquè m'agrada molt la meva feina, però m'agrada més la meva vida"

  • Andrea Gumes: "Enlloc m'han pagat tan bé com escrivint horòscops a Vogue"

  • Damià del Clot: "Hi ha més vampirs a la política municipal que al cinema"

  • Manuel Delgado: "Els meus referents no són ni Marx ni Lenin, sinó Humphrey Bogart i John Wayne"

  • Sergi Cuenca: "El Rey León mai vindrà a Barcelona"

  • Javier Menéndez Flores: sobre Miguel Bosé "Hi ha gent que madura bé i hi ha gent que madura pitjor"