Sociedad | Actualidad

La música a Catalunya, un negoci de 850 milions d'euros anuals

Un estudi de la Generalitat i de Barcelona Músic Lab constata que la indústria de la música a Catalunya genera 854 milions d'euros anuals. El 82 % de la facturació la fan les empreses que es dediquen a la música en viu

Assistents a un concert del festival Sonar / GETTY IMAGES

Barcelona

La indústria de la música a Catalunya genera 850 milions d’euros anuals i suposa 4.000 llocs de treball estables. Són dues dades destacades de l'informe que ha elaborat ACCIÓ -l'agència per a la competitivitat de l'empresa del Departament d'Empresa i Treball-, amb la col·laboració de Barcelona Music Lab, i que radiografia un sector en què més de la meitat de les empreses es dedica a la música en viu.

La indústria de la música a Catalunya compta amb un total de 379 empreses, de les quals un 51% es dediquen a la música en viu. En aquest segment s'inclouen tant les empreses promotores de concerts i festival, que segons les dades suposen una facturació anual de més de 330 milions d'euros, com les indústries auxiliars que s'encarreguen dels serveis d'il·luminació, equipaments de so o muntatge i desmuntatge dels escenaris. També s'inclouen en aquest grup les sales de concerts i els espais musicals privats, que suposen un 18 % de la facturació però un 26% del total de contractes estables.

Una de les dades destacades de l'estudi que ha fet el govern de la Generalitat i Barcelona Músic Lab és que els promotors de grans esdeveniments facturen més del doble que les sales de concerts, però contracten la meitat dels treballadors. Hi ha una mica més d'un miler de persones contractades a les petites sales i només 604 a les grans promotores de concerts i festivals.

Més de 4000 persones treballen de manera estable a la indústria de la música a Catalunya, una quarta part dels quals a les sales de concerts

Més de 4000 persones treballen de manera estable a la indústria de la música a Catalunya, una quarta part dels quals a les sales de concerts / Acció

La música gravada dona feina a 722 treballadors, una quarta part dels quals a discogràfiques

D'altra banda, el sector de la música gravada aplega 103 empreses i 722 treballadors, i suposa una facturació de 90,9 milions d'euros. En aquesta categoria s'hi inclouen 38 discogràfiques, les sales de gravació musical i les distribuïdores, entre d'altres.

La resta de la indústria musical a Catalunya es divideix entre el sector corporatiu, amb 33 milions de facturació anuals, i altres d'àmbit transversal que inclouen empreses de management, o fabricants d'instruments i altres solucions tecnològiques per al sector.

L'anomenada music tech comença a tenir un paper rellevant i estratègic. El document destaca que més de 50 empreses catalanes treballen en tecnologia pròpia per a la música. És el cas de BMAT, que desenvolupa solucions basades en intel·ligència artificial per al monitoratge de la música; o SonoSuite, que ha creat una plataforma per a la distribució de continguts.

En l'àmbit del coneixement i la recerca, l’estudi fa valdre la feina de centres i grups de recerca universitaris com Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra o centres com Eurecat, el Centre de visió per Computació (CVC) o el Research Group on Media Technologies de la Salle, entre d’altres.

Oportunitats de futur

L'estudi també identifica noves oportunitats de negoci per a les empreses catalanes. En el cas de la música gravada, per exemple, centrades en el desenvolupament de plataformes digitals que facilitin el vincle entre els grups musicals i els seus seguidors - a la darrera edició del 4YFN, en el marc del Mobile World Congress es van presentar algunes empreses emergents que treballen en aquesta línia- i també solucions tecnològiques per facilitar els processos de creació i producció musicals als artistes, per monitorar l’ús i reproducció de les cançons en qualsevol mitjà o per captar nous interessos musicals dels consumidors.

Pel que fa a la música en viu, identifica oportunitats com el desenvolupament de solucions tecnològiques que analitzin els interessos del públic i serveixin per crear esdeveniments personalitzats en funció dels diferents perfils d'espectadors i també la creació d'eines immersives que ofereixin experiències diferencials als assistents als concerts.

 
  • Cadena SER

  •  
Programación
Cadena SER

Hoy por Hoy

Àngels Barceló

Comparte

Compartir desde el minuto: 00:00