El port de Barcelona duplica en dos anys el subministrament de gas natural liquat a vaixells
L'any 2023, la infraestructura va proveir 143.000 metres cúbics d'aquest combustible, un 5,8% del total

El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, davant d'un creuer propulsat amb gas natural liquat (GNL) / Maria Asmarat (ACN)

Barcelona
En 2023 el port de Barcelona va subministrar 143.000 metres cúbics de gas natural liquat (GNL) a embarcacions que van passar per la infraestructura. És un 50% més que el 2021, quan el port va batre el rècord amb 65.000 metres cúbics abans que l'any 2022 la guerra d'Ucraïna provoqués un encariment d'aquest producte. Durant el 2022, tan sols es van subministrar 26.000 metres cúbics de GNL.
Segons el balanç que ha publicat aquest dilluns la infraestructura, aquest increment ha fet que el percentatge de subministrament de gas liquat a embarcacions respecte del total de combustibles s'hagi enfilat fins al 5,8%, mentre que fa dos anys va ser del 0,2%. Els 143.000 metres cúbics de GNL es van subministrar en 199 operacions. El president del port de Barcelona, Lluís Salvadó ha atribuït l'increment "notable" dels volums d'aquest combustible a la posada en marxa d'una gavarra de subministrament amb base permanent a Barcelona, l'anomenat 'Haugesund Knutsen', així com a les bonificacions econòmiques que la infraestructura fa a les embarcacions que fan servir aquest combustible.
El directiu ha assegurat que les xifres posen de manifest que durant l'any passat el Port de Barcelona va ser un dels que més GNL va subministrar a Europa. "Hem fet un pas endavant importantíssim", ha dit.
El GNL propulsa més vaixells que fan escala
Pel que fa a les escales de vaixells que van arribar a la infraestructura, de les 8.783 que es van fer l'any passat, 618 van fer servir aquest tipus de combustible (7%). És el doble que el 2022, i sobretot van ser ferris i creuers, que tarden entre tres i quatre hores a fer provisió d'aquest gas. El port calcula que l'increment de les escales propulsades amb gas liquat durant l'últim any van suposar una reducció del 10% de les emissions d'òxids de nitrogen.
L'ús de gas natural liquat com a combustible s'emmarca en el pla de transició energètica del Port de Barcelona, que estudia diferents vies per descarbonitzar l'activitat amb l'objectiu de reduir les emissions en un 50% l'any 2030 i esdevenir un port neutre en emissions el 2050.
La crisi al mar Roig
Salvadó ha assegurat que la crisi del mar Roig està provocant endarreriments d'entre 10 i 15 dies en els vaixells que subministren gas al Port de Barcelona. Així mateix, ha reconegut que la situació va ser "difícil i complicada" durant Nadal, quan es va tancar el canal de Suez. "Ha impactat en tots els sectors i la cadena logística", ha dit. El president del port, però, ha assegurat que l'impacte ha estat "més significatiu" en la logística dels ports de la Mediterrània oriental.




