Els ajuntaments que incompleixen les restriccions per sequera es defensen: "D'incívics n'hi ha a tot arreu"
Matadepera, Sitges i Tordera són tres municipis on els veïns i veïnes sobrepassen el límit d'aigua per habitant i dia

Municipis i restriccions per sequera
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Barcelona
Aquesta setmana 202 municipis han entrat en emergència per sequera. S'afegeixen a les 37 localitats que, fins ara, ja estaven en aquesta fase. La majoria dels que han estrenat noves restriccions són de la província de Barcelona. Entre aquests, hi ha la capital mateixa, però també de l'Hospitalet de Llobregat, Badalona, Sant Cugat del Vallès o Rubí.
Tots aquests són municipis que, a partir d'ara, hauran de reduir el consum d'aigua per habitant i dia a 200 litres. La mesura, però no vol dir que cada habitant pugui gastar com a màxim 200 litres d'aigua al dia, sinó que la mitjana entre tots els habitants ha de ser aquesta. La responsabilitat que això es compleixi recau directament sobre els ajuntaments que són qui ho hauran de controlar.
D'aquests n'hi ha uns quants que fa un any que incompleixin el límit d'aigua per habitant i dia. Els ajuntaments diuen que no són els únics culpables i responsabilitzen, entre d'altres als turistes i als ciutadans poc responsables.
Matadepera, Sitges i Tordera, entre els municipis que incompleixen
Segons les últimes dades de l'Agència Catalana de l'Aigua, del desembre passat, els habitants de Matadepera van gastar 362 litres al dia. Per reduir aquest consum, l'Ajuntament ha arreglat diverses fuites d'aigua i ha enviat cartes a una cinquantena de cases. Les que més aigua consumeixen. L'alcalde, Guillem Montagut, ha explicat a SER Catalunya que, a partir de l'1 de març, els veïns que no respectin els 200 litres per habitant i dia rebran sancions. "D'incívics n'hi ha a tots els municipis. El que sí que tenim és molta gent que es pot permetre pagar les factures d'aigua i, fins i tot, les sancions que els cauran. Per això, segurament continuaran malgastant l'aigua". Matadepera ha contractat, a més, una empresa perquè detecti fuites subterrànies i furts d'aigua.
En el cas de Sitges, el consum d'aigua, al desembre, va superar els 46 litres el nou límit permès. Per això, l'Ajuntament ha creat aquesta mateixa setmana una comissió d'estudi per activar un règim sancionar per multar les persones que s'accedeixin utilitzant aigua. Cristina Guiu, regidora d'Imatge i Via Pública, assenyala un dels problemes del municipi: "Hostaleria, hotels, bars i restaurants. Després, tenim cases amb superfícies de jardins privats i gent que ve només a passar el dia aquí, que també malgasta aigua". El consistori ha començat una campanya informativa per, precisament, conscienciar bars, restaurants i botigues, així com la gent que hi vagi. A més, ja ha demanat a l'ACA xerrades per al sector hoteler i restaurador.
I Tordera és un cas especial. El municipi no fa servir l'aigua del Ter-Llobregat tal com recull l'ACA, sinó que ho fa de l'aqüífer de la Tordera. Tot i això, les restriccions els afecten. L'Ajuntament ha tancat les dutxes dels equipaments municipals i el reg dels horts urbans. L'alcaldessa, Elisabet Megias, ha dit que les restriccions arriben tard i que el que s'ha de fer és aigua regenerada: "Ara mateix tenim l'espasa de Dàmocles de l'ACA a sobre per què si no compleixes el què es diu i amb la dotació màxima d'habitant dia... El que hem de fer és pensar com solucionem tot això".
Els tres ajuntaments han confirmat que tenen reunions cada setmana, tècniques i polítiques, per tractar la sequera. També que fa mesos que treballen per fer-hi front.

Gemma Alegrí
Editora de l'Hora 14 Catalunya els caps de setmana. Abans, informació sobre Barcelona i l'àrea metropolitana....




