Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

La Generalitat inverteix 1,5 ME per ensenyar català al personal sanitari

Una enquesta del col·legi de metges constata que només la meitat dels facultatius parla amb els pacients en català

El conseller de Salut, Manel Balcells, en una roda de premsa per presentar les formacions de català per als professionals sanitaris. Autor: Aina Martí

El conseller de Salut, Manel Balcells, en una roda de premsa per presentar les formacions de català per als professionals sanitaris.
Autor: Aina Martí

Barcelona

El Govern oferirà formacions gratuïtes perquè professionals del sistema de salut pública de Catalunya aprenguin català i, d'aquesta manera, acabar amb el descens de l'ús de la llengua del país als centres sanitaris. Segons han detallat el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, i el conseller de Salut, Manel Balcells, els cursos van dirigits a prop de 2.700 sanitaris i es duran a terme entre el pròxim mes de març i fins al mes de novembre. Les classes de català seran en línia, especialment pensades per a la professió sanitària, i s'impartiran en horari laboral. "Per millorar l'atenció sanitària de la població cal fer-ho amb la llengua pròpia de les persones", ha defensat Balcells aquest dijous durant l'anunci de la iniciativa.

Els cursos, que seran en línia, se segmentaran en tres nivells equivalents al B1, B2 i C1. El Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, depenent del Departament d'Empresa i Treball, serà l'encarregat de vehicular les formacions i de finançar, per avançat, els cursos, que tenen un cost d'1,5 milions d'euros. El Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) és qui ha elaborat els materials didàctics específics i singularitzats per a l'àmbit sanitari i s'encarregarà també d'assessorar l'equipo docent que farà les classes.

Facilitar abans d'exigir

El conseller de salut, Manel Balcells ha recordat que la legislació vigent ja recull el dret que els pacients siguin atesos en la llengua pròpia i l'obligació dels professionals que treballin de forma permanent al sistema públic d'acreditar un nivell C1. En tot cas, el conseller de Salut ha afirmat que ara mateix la prioritat no és fiscalitzar ni establir un marge estricte de temps, sinó donar "facilitats" per tal que tots els professionals compleixin el que recull la legislació. "Ja ho exigirem, primer donem les eines, posem-ho fàcil -ha dit Balcells, que animava a aprendre català a qui tingui una plaça interina i vulgui una plaça estable. "Massivament, donem el coneixement, les facilitats i després exigirem"

Conscient de les dificultades que tenen molts centres per trobar professionals, el conseller de Salut insistia que "tota la gent que vingui de fora és benvinguda. A tothom li facilitem que aprengui la llengua". El conseller reconeixia que fins ara s'ha estat "laxe" a l'hora d'exigir l'acreditació del nivell de català entre els professionals perquè "no hi ha dia que no hi hagi una queixa d'algú que no ha estat atès en català". Però insistia en el fet que el més important és allò que es farà per corregir-ho. "No mirem al passat, mirem al present i al futur. Ara el que hem de fer són mesures per revertir.

Precisament, aquesta setmana s'ha publicat una enquesta del Consell de Col·legis de Metges de Catalunya que conclou que només el 48% d'aquests professionals usen el català de manera habitual per comunicar-se amb els pacients. Poc més de la meitat -un 55%- s'adrecen primer en català al pacient, però la majoria, 6 de cada 10, el canvien automàticament si la resposta és en castellà.

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir