Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

"Aquí no pot arribar el fentanil per una senzilla raó: no s'acabarà l'heroïna"

David Pere Martínez-Oró, autor d'un estudi de Sanitat sobre la situació dels opioides, ha assegurat a El Balcó que no cal patir pel fentanil, però que els preocupa la proliferació dels nitazens

"Aquí no pot arribar el fentanil per una senzilla raó: no s'acabarà l'heroïna"

"Aquí no pot arribar el fentanil per una senzilla raó: no s'acabarà l'heroïna"

00:00:0020:23
Descargar

El código iframe se ha copiado en el portapapeles

Barcelona

El fentanil s'ha fet un espai enorme a tots els mitjans de comunicació. Es parla d'epidèmia d'aquesta substància, de les morts derivades de la sobredosi o de les seves característiques: 100 vegades més potent que la morfina, produeix una felicitat extrema. El fentanil, aquest medicament, s'ha convertit en un problema de salut pública als Estats Units i ha despertat la curiositat i la preocupació d'aquest cantó de l'Atlàntic on preocupa que arribi a través dels mercats negres.

Davant la preocupació de l'arribada d'aquesta substància a Espanya, s'ha presentat un estudi finançat pel Pla Nacional sobre Drogues del Ministeri de Sanitat sobre l'abast del Fentanil a Espanya. L'autor, en David Pere Martínez-Oró ha explicat a El Balcó l'abast del fentanil a casa nostra.

Dos fentanils

David Pere Martínez-Oró ha començat diferenciant entre el fentanil fàrmac i la droga, ja que és "un significat amb dos significants diferents". Per una banda hi ha el fàrmac que l'OMS el "classifica dins la llista de fàrmacs imprescindibles". És el fentanil que s'aconsegueix amb recepta mèdica i que segueix "tots els criteris de qualitat". Hi ha actualment uns "80 fàrmacs que porten fentanil autoritzat per l'Agència Espanyola de Medicament".

Per altra banda, hi ha el fentanil il·lícit que ha generat els problemes de salut pública als Estats Units i que "no té res a veure amb els fàrmacs". Aquest fentanil es prepara en un laboratori i està "adulterat amb moltes altres substàncies". Es prepara específicament com a droga. Aquest opioide feia anys que es produïa a la Xina, amb un percentatge de 100% de fentanil, però el 2019 es va il·legalitzar la producció. Ara es "cuina a la selva mexicana" i el percentatge de fentanil no arriba "ni un 30%". És per això que Martínez-Oró ha aclarit: "si una persona va al metge i li recepten fentanil, cal confiar. El que hem vist als Estats Units, d'això no en tenim".

En territori espanyol han mort 17 persones amb presència de fentanil. L'investigador ha destacat que es tractava la majoria de persones "policonsumidores" i un nombre molt baix comparat amb les 70.000 morts americanes.

Aconseguir fentanil

En l'estudi encarregat pel ministeri de Sanitat, els investigadors han conclòs que "aquí no pot arribar el fentanil per una senzilla raó: no s'acabarà l'heroïna". La preocupació que va impulsar l'estudi va començar quan l'Afganistan va deixar de produir opi i, per tant, heroïna. En aquell moment es va pensar que sense l'heroïna, el fentanil es convertiria en l'opioide per excel·lència, però ara saben que no serà així. Aquest any, els talibans han recuperat la producció d'opi, ja que "no poden renunciar al 15% del PIB", de manera que seguirà havent-hi heroïna.

A banda, Martínez-Oró també ha afegit un altre motiu pel qual el fentanil no arribarà fins a Espanya i és que els productors il·lícits de fentanil són "pocs" i estan dominats pels "càrtels mexicans" que fixen la seva producció als Estats Units. El que preocupa, però és la proliferació dels nitazens.

La nova generació dels opioides

La preocupació d'aquest grup d'investigació són els nitazens, una —relativament— nova generació d'opioides que tenen "identificats des de fa uns 30 anys". Martínez-Oró ha admès que el problema és que quan es prohibeixen substàncies, en sorgeixen de noves i això és el que precisament va passar a la Xina, quan es va prohibir el fentanil. Ara és "la indústria química legal xinesa" la qui produeix aquestes noves substàncies, que semblen "més potents" que el fentanil: "Tenen capacitat de deprimir més fàcilment el sistema respiratori, ergo més sobredosis", ha apuntat Martínez-Oró.

Els nitazens tenen més risc perquè, per una banda, "mai han tingut un ús mèdic" i, per l'altra, "els seus precursors són habituals en economies lícites". En aquest sentit, Martínez-Oró ha apostat per controlar d'una manera legal el consum de les drogues, amb l'objectiu d'evitar la proliferació de substàncies pitjors: "Si ens arriba MDMA tallada amb nitazens potser tindrem 30 morts en un cap de setmana, però, si qui vol MDMA, pot tenir vies d'accés totalment legals i controlables, protegirem la seva salut i la salut pública".

Laura Polo Dalfó

Laura Polo Dalfó

Redactora, productora, reportera i el que faci falta a El Balcó de SER Catalunya. Graduada en Periodisme...

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir