Es publiquen massa llibres a Catalunya?
Diverses veus del sector alerten dels perills de l'excés de títols, que poden colgar-ne de bons que després no es recuperen

Es publiquen massa llibres a Catalunya?
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Barcelona
Que es venguin llibres, sempre és positiu. Ara: tenim temps de llegir tot el que comprem? A poc menys d'un mes de Sant Jordi, rebre novetats literàries a les redaccions és un habitual dels mitjans, se'n feien ressò no fa massa a X. Però què arriba, qui publica i el més important: què ha de passar per no quedar colgat entre tants títols? A l'Aquí Catalunya n'han vingut a reflexionar tres persones que tenen la literatura en comú: l'escriptor Melcior Comes, la llibretera Irene Jaume de la Ciutat Invisible, i Patricia Castro, escriptora, sòcia d'Apostroph, editora a Malpaso y cía, i col·laboradora a mitjans com Catalunya Plural o El Quadern d'El País.
"L'excés no té per què ser dolent", arranca Comes, "és com l'excés de felicitat, de música o cinema... El tema és si ho podem pair tot, si ho podem gaudir o si del contrari, estem ennuegant el mercat perquè estem descuidant obres valuoses per darrere d'altres que no ho són tant però que tenen més marketing". Quantitat VS qualitat. "No només hi ha sobreproducció per Sant Jordi, sinó tot l'any: vivim en una societat d'excessos i on tot va molt de pressa", afegeix Jaume, que quan veu els butlletins de novetats, al·lucina. Mirant el mapa d'Espanya, a casa nostra és on més activitat hi ha, "en el cas de la Ciutat Invisible, el que ens preocupa és que tanta producció vagi en detriment de la qualitat", lamenta. "El problema no és la sobreproducció, sinó en com un sol dia -Sant Jordi- es pot concentrar el 10% de les vendes de tot l'any", apunta Castro, que alerta que es perden grans títols perquè hi ha grans editorials que poden col·locar més fàcilment els llibres. "És bona noticia que hi hagi editorials que en un sol dia puguin fer l'any, però no podem dependre només d'això", critica.
Un llibre que es publiqui ara i passi desapercebut "és molt difícil que el tornem a repescar", assenyala l'escriptor. El que sol passar quan un llibre ha passat "desapercebut" és que, quan la voràgine ja queda lluny, "ens tornem a fixar en les novetats, no mirem enrere a veure si se'ns va passar per alt un bon títol al qual no vam prestar l'atenció que mereixia". Per Sant Jordi es venen molts llibres, sí, però en volum de facturació té detectada una particularitat: "Els catalans es deixen més diners en petards per Sant Joan que en llibres en català per Sant Jordi".
Publicar per Sant Jordi: un caramel enverinat
Melcior Comes ha publicat algun llibre per Sant Jordi: "és com sortir en una cursa de cavalls". Patricia Castro, també escriptora, reconeix que la van advertir en el seu moment: "El teu llibre morirà, passarà per un mar de títols". "Tot el volum de llibres, els de gran popularitat no sumen ni el 6% tots junts del que es ven, perquè Sant Jordi és un dia molt divers", afegeix Comes. Des de les llibreries, Irene Jaume ho té clar: "tenim un problema de model". Amb l'any de la pandèmia, a la Ciutat invisible van llençar una campanya 'Cada dia és 23' precisament per descentralitzar la Diada, "llibreries i llibres n'hi ha tot l'any. No es tracta d'acabar amb Sant Jordi, però nosaltres per exemple ja fa anys que hem decidit no ser al centre de Barcelona, perquè no tenim qualitat de tracte amb la gent".
Del que es publica a Catalunya, una tercera part són llibres en català i la resta en castellà, dades coincidents pel que fa als lectors i al que compren, segons dades del Gremi d'Editors consultats pel programa. Això és una "anomalia" a ulls de Comes, "hauria de ser una situació equilibrada o decantada en favor de la llengua de Catalunya, que és el català". Castro recorda que Barcelona concentra la producció de llibres en les dues llengües, i no ho veu com un conflicte, sinó que una hauria de potenciar l'altra també. Des de la Ciutat Invisible, sí que troben a faltar traduccions al català d'assaigs importants, "al final, en trobes més en castellà".

Laura Estrada
Redactora, locutora.




