Falten 400 pediatres a l'Atenció Primària de Catalunya
El dèficit d'aquests especialistes no ha parat de créixer als últims sis anys

Una pediatra ausculta un nadó / Tetra Images

Barcelona
Un de cada tres metges que atenen infants als ambulatoris catalans no tenen l'especialitat de Pediatria o, si provenen de països extracomunitaris, la tenen sense homologar, segons l'Associació Espanyola de Pediatria de l'Atenció Primària.
El 2024 hi havia a Catalunya al voltant 1.150 posicions de pediatria als Centres d'Atenció Primària, de les quals més de quatre-centes cobertes per metges no pediatres. Majoritàriament, són metges de família, metges generals i pediatres extracomunitaris que NO tenen l'especialitat homologada. Es troben en aquesta situació el 35% del total, segons les dades de l'Associació Espanyola avalades per la Societat Catalana de Pediatria (SCP). Sis anys abans, el 2018, el percentatge superava de poc el 28%. O sigui que, proporcionalment, cada cop hi ha menys pediatres amb la titulació en regla atenent nens als Centres d'Atenció Primària (CAP) catalans. Segons la Societat Catalana de Pediatria, tenint en compte l'actual població menor de 15 anys (edat en què els pacients passen del pediatre al metge de família) no falten més posicions d'aquesta especialitat als CAP, però sí que és necessari que els 400 metges que atenen nens sense tenir l'especialitat, l'obtinguin o se'ls substitueix per d'altres que en disposin oficialment.
Un dèficit que no afecta els hospitals
Aquesta situació és exclusiva de la Primària; als hospitals no hi falten pediatres. Les condicions laborals en són responsables, en bona part. "L'horari de Primària no és idoni: treballes entre dues i tres tardes i quan surts són les vuit o quarts de nou. Arribes a casa, com a mínim a les nou, i si tens criatures petites no és molt adient. Aquest, la impossibilitat de conciliar, és un dels problemes que fa que les noves promocions no vulguin treballar al CAP", explica Dolors Canadell, membre de la Societat Catalana de Pediatria de l'Acadèmia de les Ciències Mèdiques.

La manca de pediatres amb l'especialitat homologada no afecta els hospitals, només l'Atenció Primària / Hero Images

La manca de pediatres amb l'especialitat homologada no afecta els hospitals, només l'Atenció Primària / Hero Images
Es dona la circumstància també que hi ha un cert desequilibri territorial en la cobertura de places d'aquests especialistes. Sempre --en totes les especialitats, i en pediatria també-- és més difícil cobrir les places de les zones més allunyades de les grans ciutats. Però hi ha altres factors que també influeixen en la tria. Fins i tot a les grans ciutats costa trobar pediatres que vulguin anar a determinats CAP. "No solament és la qüestió territorial, que sí, sinó també el tipus de centre, les dificultats que pugui haver-hi i fins i tot l'estil de direcció d'alguns centres", afegeix Ana Roca, vicepresidenta del sindicat Metges de Catalunya. "Hi ha centres on la sobrecàrrega és molt alta: hi ha moltíssimes visites, no hi ha una bona gestió de les cites ... I els pediatres, quan arriben a aquesta situació de sobrecàrrega mantinguda claudiquen i deixen el centre".
Peticions a Salut
Els pediatres demanen al Departament de Salut que millori les condicions laborals i salarials per fer atractiva la feina de pediatria a l'Atenció Primària. "Sabent l'administració, com sap, que hi ha molts metges que no tenen l'especialitat i que hi ha pediatres que, per vocació, anirien a treballar al CAP, que ofereixi condicions més atractives per als metges que acaben el MIR", rebla Canadell.
Actualment, durant tota la formació per a obtenir l'especialitat (una formació que dura 4 anys), els metges residents només passen dos mesos a l'Atenció Primària. La resta, als hospitals. "Això també fa que molts escullin la pediatria hospitalària, perquè és el que més coneixen i el que els atrau més". La Societat Catalana de Pediatria demana que aquest període s'allargui a sis mesos.

Susanna Ruiz
Periodista. Animals i llibres.