Les dones de l'Església: "Al papa Francesc li va faltar un punt de radicalitat i valentia"
Noemí Ubach és portaveu d'Alcem La Veu-Dones Creients. Es mostra esperançada després dels passos que ha fet Bergoglio pel que fa al paper de les dones a la institució
Les dones de l'Església: "Al papa Francesc li va faltar un punt de radicalitat i valentia"
Barcelona
Hi ha hagut canvis importants i significatius: "Ha nomenat dones a càrrecs del Vaticà, com l'alcaldessa; també ha impulsat canvis en l'organització" enumera la portaveu d'Alcem La Veu-Dones Creients, Noemí Ubach, en una entrevista a l'Aquí Catalunya. "El missatge amb el qual ens quedem és que és possible canviar, i ell ha fet els primers passos", però segons Ubach, "d'alguna manera hem trobat a faltar un punt de radicalitat i valentia". Matisa: "Ha estat coherent i radical en molts aspectes" -cita d'exemple el seu paper i discursos en la crisi migratòria-, però pel que fa al paper de les dones "li ha faltat un punt més de valentia".
Els canvis que ha liderat el Papa havien generat més expectatives entre les dones creients, "com que pogués obrir el camí per accedir al sacerdoci". Les dones que representa la portaveu confiaven que això podria ser una realitat, però no ha estat així. Ara, confien que el següent Papa prengui el relleu. A ulls d'Ubach, Francesc ha començat els primers passos, atorgant posicions de responsabilitat a les dones o també proposant un sínode participatiu (no assembleari) que ha "obert consciències": "Som cada vegada més conscients que no estem disposades a acceptar el paper secundari que ens ha tingut l'Església fins ara. Nosaltres mateixes som el motor de canvi", afirma.
El Papa, diu, ha proposat una nova manera d'organitzar l'Església de manera molt més horitzontal, "això fa que moltes dones pensem ara que el camí sigui irreversible". Estan esperançades pel que ha de venir, "el camí que ha d'emprendre el nou pontificat no té marxa enrere", i continua: "Un Papa molt més conservador ho retardarà, però l'Església s'hi juga la seva pròpia credibilitat. Una institució que propugna que tots tenim la mateixa dignitat perquè som fills de Déu, no pot tractar les dones diferent de com tracta els homes, que les consideri a elles indignes d'ocupar o representar el Sagrat, o que ella no pugui estar a l'altar. Si això passa, l'església és menys creïble", expressa. Això sí: els canvis són lents, n'és conscient.
Del nou pontífex, Ubach n'espera que treballi per la pau de manera ferma, "si aquest Papa ha estat el de l'esperança és perquè ha estat coherent i ha tingut gestos per la pau; i en aquests moments que hi ha interessos per difondre la por, ell ha difós esperança i pau". Qui també coincideix en els passos fets és el capellà Enric Canet, educador i director de Relacions Ciutadanes del Casal dels Infants del Raval: "El Papa ha ampliat la gent que pugui parlar de l'església, però ara queda ampliar el qui pot decidir sobre la institució; les dones també han de poder, i ha de ser des de la cúpula, aquest canvi". Això sí: veu molt lluny aquest punt, "perquè dona i església són un oxímoron". Creu que veurem abans un capellà casat que una dona. Ho ha dit en una entrevista a l'Aquí Catalunya.
Canet no pensa mirar el funeral del papa Francesc: "Això de veure aquesta estructura de tot d'homes vestits de manera anacrònica, que no crec que mai cap dona s'ho vulgui posar -bromeja-, tota aquesta misogínia i testosterona en la màxima esplendor, no la penso veure", remata.
Laura Estrada
Redactora, locutora.