Última hora Muere Robe Iniesta, líder de Extremoduro, a los 63 años

Sociedad

El Síndic de Greuges també investiga la proliferació de grups ultraconservadors a l'escola catalana

El Parlament debat aquest dimecres sobre la presència creixent d'idees ultres a les aules; així s'expressa el líder ideològic de tres d'aquests centres: "A la majoria d'escoles religioses Déu no hi és i no se l'espera"

Entrada a l'escola Mare de Déu del Carme de Terrassa

Barcelona

El Síndic de Greuges ha obert una investigació sobre l'aterratge a algunes escoles catalanes de grups ultraconservadors, vinculats a moviments religiosos com Camino Neocatecumenal o Comunió i Liberació. El darrer cas és el de l'escola Mare de Déu del Carme de Terrassa, on 150 famílies han contractat un advocat per revertir la deriva ultracatòlica d'un centre que pertany a l'ordre dels Carmelites.

El Síndic, segons que confirmen fonts de la institució, ha demanat al departament d'Educació quina valoració fa la Inspecció del cas, un cop escoltades les famílies i la direcció del centre i quin acompanyament s'està fent als afectats.

Aquesta investigació se suma a l'expedient anunciat a principis d'abril per la consellera Esther Niubó que aquesta tarda haurà de donar explicacions al Parlament sobre el cas, en resposta a una interpel·lació dels comuns.

Els de Jessica Albiach volen saber - Volem saber quines mesures està prenent el Departament d’Educació per acabar amb aquesta situació i alerten que els recursos públics "en cap cas poden servir per reproduir derives ultres reaccionàries i antidemocràtiques en els centres escolars".

"L'ideal cristià ha d'impregnar-ho tot", des del currículum a les activitats extraescolars

Al capdavant de tres d'aquestes escoles hi ha en Lluís Seguí, director de Fundació Educat i persona vinculada als grups Comunió i Liberació i Camino Neocatecumenal. Seguí ha declinat parlar amb SER Catalunya i El País, però en una entrevista publicada a principis d'aquest any a un canal religiós de Youtube defensa que la religió ha d'impregnar "totes les activitats" d'una escola que es digui cristiana, i es lamenta que a la majoria dels centres teòricament religiosos, "Déu no hi és i no se l'espera".

Lluis Seguí considera que a moltes escoles cristianes el fet religiós ha quedat reduït "a una cosa sentimental, kumbaià" perquè els titulars dels centres són congregacions religioses on "els frares i les germanes s'han preocupat més dels diners que de l'educació, per una manca de fe i de clarividència sobre la missió que tenen". "Han posat la direcció dels centres en mans de bons gestors, que els han garantit la jubilació i que el centre no tanqui, però en aquests col·legis Déu no hi és i no se l'espera".

Lluis Seguí defensa que una escola realment cristiana "ha de ser capaç de desenvolupar fins a l'últim capil·lar l'ideal cristià d'Educació". "Això significa des del currículum i la importància de les matemàtiques a primària, a com es planteja una excursió a l'escola o perquè una activitat escolar extraescolar sí o no".

En aquesta línia, el director de la Fundació Educat i director pedagògic de l'escola Mare de Déu del Carme de Terrassa, assegura que "no és el mateix portar als nens d'excursió a la natura perquè és Sant Francesc d'Assís, que explicar-los que Sant Francesc deia que la natura és camí per arribar a Déu, perquè és l'obra de Déu i per la seva bellesa ens remet a ell". "Una cosa és educativa", conclou, i l'altra "una pèrdua de temps".

Els professors cristians "donen millor fruit"

Seguí es queixa que la majoria d'escoles cristianes "contracten a qualsevol" per fer classe i només els demanen "que quan es faci la missa d'inici de curs es comportin". Admet que és complicat que a un centre tots els professors siguin creients, però assegura que n'hi ha prou que "n'hi hagi quatre o cinc" que tinguin clara la fe si la resta ho respecta "no per una obediència irracional, ni per allò de saber per a qui treballes" sinó "davant l'evidència que els companys que si són religiosos donen millor fruit". "Un pot no compartir la hipòtesi cristiana, però veure que els companys que la comparteixen donen més fruit, tenen millor tracte amb els alumnes, i són més potents com a professors".

Soledad Domínguez

Redactora de informativos en Ràdio Barcelona,...