Aquí Catalunya
Sociedad

La incertesa s'apodera dels estudiants de Harvard: "He vingut a Espanya i espero no tenir problemes quan torni"

Companys de la doctora Noelia Tarazona suspenen visites als seus familiars per por a no poder tornar

La incertesa s'apodera dels estudiants de Harvard: "He vingut a Espanya i espero no tenir problemes quan torni"

Barcelona

La doctora Noelia Tarazona, investigadora de càncer de còlon al campus de Boston, es troba ara mateix a Espanya per assumptes laborals, però té previst tornar en qüestió de dies als Estats Units. "He sortit, però espero no tenir problemes per a entrar", ha dit en una entrevista en el programa Aquí Catalunya. Ella compta amb un visat J1, però el fet d'estar patrocinada per un dels sistemes de salut més prestigiosos dels Estats Units li dona més protecció.

Ara mateix la revocació dels visats no està en vigor perquè una jutgessa federal ho ha suspès cautelarment. No obstant això, en l'entrevista ha explicat que hi ha "gent que té por de sortir de país per a veure als familiars i estan suspenent viatges i no sé fins a quan podrà ser sostingut". "Hi ha por que quan tornis, en la duana, no et deixin passar", ha afegit. La doctora ha explicat que fins i tot els hospitals els recomanes evitar sortir del país el màxim possible.

Segons ha dit, els estudiants que no tinguin altres patrocinis que no sigui Harvard, "no hi ha més remei que buscar altres alternatives". Malgrat la inquietud que viuen, la doctora ha volgut enviar un missatge de "tranquil·litat i d'agraïment" perquè els investigadors espanyols "estem rebent des de les oficines informació" i se'ls està ajudant amb mails i telèfons per si tenen dubtes amb el que està ocorrent. Els altres visats que poden veure's afectats pel veto de Trump són els F-1.

Primers programes de recerca cancel·lats

Tarazona ha explicat que en oncologia encara no ho han vist, però en altres departaments com a psiquiatria sí que s'han retirat fons a projectes: "He anat veient com en altres programes, com el de Psicosi, molt important a Boston, farà dos mesos el cap de psiquiatria ja va anunciar, a través d'uns companys, que ja no tenien finançament". "Alguns caps ser servei allí veuen perillar els seus llocs", ha denunciat. Això afecta la recerca i Tarazona ha assenyalat que es pot ressentir la recepció de mostres de pacients procedents de tot el món.

Guillem Fabo

Periodista a Ser Catalunya des de 2023. Actualment...