Qui és el cantant, el percussionista i el DJ de l'orquestra del món animal?
La biòloga i divulgadora Evelyn Segura explica quin rol juguen les melodies pels animals i quina funció ocupa cadascun d'ells

Barcelona
S'ha inaugurat ja la temporada de festivals. Però la música no és una activitat exclusiva dels humans. Els animals comparteixen aquesta fascinació per les melodies i el ritme, tot i que amb un propòsit diferent. Hi ha una branca de la ciència, la zoomusicologia, que s'encarrega d'estudiar la música dins del món animal. En aquesta línia hi ha estudis que demostren l'existència d'analogies amb la música en els sons que emeten els animals.
"És raríssim en el món animal tenir sentit del ritme"
Evelyn Segura, biòloga i divulgadora, ha explicat a l'Aquí Catalunya en què es tradueixen tots aquests sons que emeten alguns animals. "És raríssim en el món animal tenir sentit del ritme", ha començat explicant. Només tenen aquesta habilitat els animals que tenen capacitat d'imitar sons, que es reduiria als papagais, cacatues i foques. "Quan escoltem música hi ha una connexió entre oïda i sistema motor, i no podem evitar fer algun moviment", afegeix Segura, "tot i que la música no ens acabi d'agradar". Tot i que a la nostra odia pugui semblar que el que fan els animals és música, "realment és definitòria i exclusiva dels humans".
Dins de la cacofonia del món animal, cada animal adopta un rol. Segura ha designat als ocells com els cantants, especialment aquells que són cantaires com els estornells, canaris o merles. "Alguns generen unes melodies molt més complexes", apunta. El nivell de complexitat és tant que fins i tot alguns dels grans compositors de música clàssica, com Beethoven o Bach, van inspirar-se en les seves melodies. "Tot i que a la nostra oïda ens sembli música, ells ho fan amb uns objectius clars", i explica que el busquen és tenir el seu propi públic, agradar i tenir parella. "És una eina de comunicació", defineix la biòloga. I cada ocell ho pot arribar a perfeccionar, fins al punt que només escoltant es pugui detectar de quin individu es tracta.
Evelyn Segura afegeix als insectes en aquest grup. La principal diferència amb els ocells cantaires és que els insectes fan servir el seu cos, i les aus només un aparell fonador. "Tenen unes tràquees, com uns plecs que fan sortir aire, i amb les potes van rascant", defineix Segura.
A càrrec de la percussió Segura posa als goril·les, gràcies a la seva gran caixa toràcica. Es posen drets sobre les dues extremitats posteriors i es piquen el pit amb el palmell de la mà. "Aquest so no pretén declarar la guerra, al contrari, la vol evitar", matisa Segura. El missatge que volen enviar és com són de grans, per acovardir a qui els pugui escoltar.
Segura fins i tot ha adjudicat el càrrec de DJ a un ocell australià, l'au lira. El que la fa especial és que replica tot allò que escolta, "és capaç d'imitar fins i tot el clic de les càmeres fotogràfiques". El nivell de la imitació és tant que "és difícil de diferenciar". El resultant acaba sent un "remix" per demostrar a la femella que té una capacitat imitadora espectacular.
Per finalitzar aquesta llista, i en ple estiu, la divulgadora ha parlat de les balenes geperudes. Aquest animal té la capacitat de cantar melodies molt variades de fins a 20 minuts. Les seves cançons es transmeten per l'aigua, i arriben a milers de quilòmetres de distància. "Quan arriba a una balena i li agrada aquesta fa una petita variació i ho acaba compartint amb altres balenes", i el resultat d'això acaba sent que totes elles canten la mateixa melodia. "Per això, la balena geperuda és qui fa la cançó d'estiu".




