Daniel Innerarity alerta sobre la fragilitat del sistema democràtic
El filòsof reflexiona sobre la necessitat de reformar les institucions per afrontar els reptes d'una nova era global
Cornellà
Daniel Innerarity, titular de la Càtedra d’Intelꞏligència Artificial i Democràcia de l’Institut Europeu de Florència, ha fet una conferència en el marc del Cornellà Creació per parlar sobre com s'ha de fer un canvi en els sistemes de govern perquè "els dolents" no puguin arribar al poder.
La conferència, que tenia per títol 'El futur de la democràcia a Europa', s'ha centrat a explicar que s'ha de posar el focus en aquest sistema. Innerarity ha començat recalcant aquest pensament: "Cal parlar menys dels 'dolents' i posar l’accent en els 'mals' del sistema que permeten que ‘els dolents’ governin. Si 'els dolents' que arriben al poder poden fer-nos tant de mal, és perquè les institucions estan mal dissenyades".
El filòsof ha parlat sobre com el liberalisme i el neoliberalisme s'han acabat, i com estem en un canvi de paradigma: "Abans el món estava ple de promeses, d’oportunitat per a tothom, un món unificat i cada cop més pacífic. Però ara vivim el final d’una era. Vivim el qüestionament del comerç, la multiplicació dels conflictes, una economia de pillatge i una cursa global per acaparar cada cop més béns que, a més, són escassos".
En la conferència s'ha comentat que, en aquesta nova situació, la Unió Europea encara no ha trobat una forma de fer-hi front: "Es dona certa involució política i certa involució democràtica. El capitalisme i la democràcia no només no conflueixen, sinó que a vegades es dissocien completament. Ens ha canviat el món concebut per Europa i vivim el retorn de la història".
Daniel Innerarity ha afirmat que "estem en una cruïlla on cal prendre grans decisions, importants i amb conseqüències greus per a les quals no tenim grans dades", i ha advertit que hi haurà retrocessos pels quals hem d'estar preparats.