Catalunya és la comunitat que més ES-Alert ha enviat: 134 alertes en tres anys
La primera causa d'avisos, un 42% dels casos, és per risc d'incendi, seguida d'emergències per pluges i inundacions, un 22% de les activacions

Es Alert de prova en el darrer simulacre de Protecció civil / Protecció civil

Barcelona
Catalunya és la comunitat que més alertes mòbils d’emergència ha activat des que el sistema ES-Alert es va consolidar el 2022, segons dades de Protecció civil a les que ha accedit SER Catalunya. En els darrers tres anys, el sistema d'emergències ha llançat 134 avisos, un 71% dels quals per emergències reals. Els restants, 39 alertes, han estat simulacres.
La principal causa d’activacions —57 alertes— ha estat el risc d'incendi. En aquests casos, s'ha activat el pla Infocat, vinculat al pla d'emergència que es desplega en incendis forestals. En segon lloc hi apareixen les alertes per pluges intenses i inundacions, amb 30 activacions, segons les dades de Protecció Civil. És el cas de les darreres alertes que van sonar fa unes setmanes a les terres de l'Ebre arran dels aiguats que van obligar a suspendre les classes durant dos dies, a tallar carreteres afectades i recomanar la limitació de la circulació.
Tot i que aquest sistema es va desenvolupar pensant, inicialment, en el risc químic i nuclear, centrat sobretot a l’entorn petroquímic, a la pràctica només s’ha activat vuit cops per aquest motiu, mobilitzant sis vegades els pla PlaseqCAT, per protegir la població en cas d'accident químic en una indústria, i dues vegades el PlaseqTA, d'emergències químiques exclusivament a l'entorn petroquímic de Tarragona.
Fonts d’emergències alerten que, tot i que és un sistema cada vegada més utilitzat, no se’n pot fer un ús abusiu per evitar que la ciutadania el banalitzi i deixi de reaccionar-hi. Tampoc és útil, asseguren, per fenòmens imprevisibles ja que requereix d'una ubicació concreta. "L'Esalert és útil quan has de donar una indicació precisa en un moment determinat per protegir la població", explicava la consellera d'Interior Núria Parlón després de la riuada a Sant Quintí de Mediona que va provocar la mort d'un pare i un fill a qui l'aigua va arrossegar en cotxe riu avall.
Nou simulacre a Barcelona a les 10h
Aquest dilluns, 3 de novembre, Interior durà a terme un nou simulacre a Barcelona per comprovar el funcionament del sistema d’alertes mòbils i la resposta de la ciutadania. Protecció Civil enviarà una alarma massiva als telèfons de més de cinc milions de persones que sonaran a la vegada, a les 10h del matí. Qui per raons de feina o de sensibilitat auditiva no vulgui rebre-ho haurà de posar el mòbil en mode avió o apagar-lo.
L'alerta sonora arribarà als telèfons dels qui siguin a les comarques del Barcelonès, el Baix Llobregat, el Maresme, i el Vallès Oriental i Occidental. Protecció Civil recorda que es tracta d'una prova i que no s'ha de trucar al 112. El missatge incorporarà un enllaç a una enquesta breu per valorar-ne el funcionament.

Andrea Villoria
Responsable de Tribunales y Sucesos de la SER en Cataluña




