Els preus a Girona han pujat 4 dècimes aquest octubre
La roba i el calçat és el que més ha pujat arran del canvi de temporada. La inflació interanual es manté en el 2,6% pels descensos vinculats amb el sector turístic
ACN
Els preus s'han apujat quatre dècimes aquest octubre a les comarques gironines, sobretot pels encariments que han registrat la roba i el calçat arran del canvi de temporada, del 8,4% i el 7,2% respectivament. En paral·lel, el paquet format per l'electricitat, el gas i els combustibles s'ha encarit un 2% sobretot per la pujada de la llum, i els aliments també han registrat un lleuger repunt del 0,7%. Per contra, l'entrada en temporada baixa es deixa notar en tot allò que fa referència al sector turístic; els hotels i allotjament s'han abaratit un 7,4% i els viatges organitzats, un 5,5%. Pel que fa a l'IPC interanual, aquest octubre s'ha mantingut invariable i tanca el mes al 2,6%, el mateix percentatge amb què va fer-ho al setembre.
Després de moderar-se quatre dècimes al setembre, l'Índex de Preus al Consum torna a anar a l'alça aquest octubre. I ho fa amb el mateix valor, 0,4%, amb què va davallar el mes anterior, com recullen dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE). Com ja és habitual, al darrere d'aquest percentatge hi ha dues realitats. Per una banda, aquells serveis o productes que s'apugen; i per l'altra, aquells que davallen.
En el cas de l'octubre, el canvi de temporada explica bona part dels increments. Durant el darrer mes a la demarcació els preus de la roba i el calçat s'han encarit, respectivament, un 8,4% i un 7,2%. També registra un increment el paquet format per la llum, el gas i els combustibles, que s'apuja un 2%. En aquest cas, això s'explica sobretot per l'alça que ha registrat l'electricitat durant el mes d'octubre. En comparació amb l'any passat, ara obrir l'interruptor, escalfar l'aigua o bé omplir el dipòsit en una benzinera -si es tenen en compte tots els ítems- és un 1,4% més car.
Repunt dels aliments
Dins aquelles despeses més vinculades amb el dia a dia, els aliments continuen la tendència a l'alça i aquest octubre han registrat un repunt del 0,7%. Ara, anar al supermercat i omplir la nevera per passar la setmana és un 0,9% més car que a l'octubre del 2024. Destaca el preu dels ous, que a tota Catalunya s'ha disparat un 15,8% en comparació amb l'any passat arran dels brots de grip aviària.
Durant aquest octubre, a les comarques gironines també s'han encarit els serveis de transport en un 8,1%, els articles de la llar un 2% i les despeses vinculades amb l'ensenyament, que han augmentat un 1%.
Per contra, però, la fi de l'estiu, i l'entrada en temporada baixa, continua fent-se palesa amb els preus que tenen a veure amb el sector turístic. Els paquets turístics s'han abaratit un 5,5%, i els allotjaments ho han fet en un 7,4%. També baixen, tot i que en grau més baix, els preus de l'oci i la cultura, un 0,9%, i els de les begudes alcohòliques, un 0,4%.
L'interanual es manté al 2,6%
A l'hora de decantar la balança, en comparació amb ara fa un any, els descensos d'alguns grups compensen les alces dels altres. Això porta al fet que la taxa interanual de l'IPC es mantingui en el mateix nivell amb què va tancar el setembre. És a dir, que aquest octubre s'ha situat invariable al 2,6%.
Mirant el calendari, aquest és el mateix percentatge amb què la inflació interanual va tancar el mes de gener. De fet, suposa tres dècimes menys que al febrer, que va ser del 2,9%. Des d'aleshores, però, la inflació al llarg d'aquest 2025 s'havia mantingut en percentatges d'entre el 2,1 i el 2,5%, fins al setembre.