Els Comuns porten el cas de Martorell al Parlament: insten el Govern a evitar "sancions desproporcionades" per agafar aigua de fonts públiques
La formació de Jéssica Albiach tramita una proposta de resolució per garantir l'accés de "famílies vulnerables" a l'aigua després de la polèmica per les multes plantejades per l'alcalde de Junts

David Cid, portaveu dels Comuns al Parlament

La polèmica a Martorell per la decisió de l'alcalde de Junts, Xavier Fonollosa, de multar qui ompli garrafes d'aigua de les fonts públiques arriba avui el Parlament. Els Comuns registraran aquest matí una proposa de resolució per garantir l'accés de "famílies vulnerables" a l'aigua de les fonts públiques, segons ha pogut saber Ser Catalunya.
La formació de Jéssica Albiach busca que l'hemicicle es pronunciï sobre el cas de Martorell. Els Comuns volen que la cambra catalana protegeixi "els drets bàsics de la ciutadania i insta les administracions locals a evitar mesures arbitràries que perjudiquin l'accés a un recurs essencial com l'aigua". A més, demanen al Govern de la Generalitat que vetlli perquè els municipis garanteixin l'accés a punts d'aigua potable i que emeti recomanacions per assegurar el respecte dels drets fonamentals i evitar "la criminalització i estigmatització de necessitats bàsiques".
Pels Comuns tancar les fonts públiques i convertir-ne l'ús en una infracció sancionable contravé els principis de proporcionalitat i no discriminació i "suposa un retrocés en els valors de la convivència a Martorell". Una posició que va en la línia d'entitats expertes en exclusió social com l'Institut Metròpoli o federacions d'entitats socials com ECAS, que consideren que la mesura és un precedent perillós, tal com han explicat a SER Catalunya.
La formació morada fa una crida a totes les administracions a actuar amb criteris de proporcionalitat, equitat i protecció dels col·lectius vulnerables. Lamenten que l'alcalde vinculi l'ús de les fonts amb les ocupacions irregulars: "No disposa de cap base demostrada i contribueix a generar estigma, por i confusió entre la població".
El ple aprova multes de fins a 750 euros per omplir garrafes amb aigua de les fonts
El ple de l'Ajuntament de Martorell ha aprovat aquest dilluns al vespre una modificació de la normativa municipal per prohibir omplir amb aigua de les fonts públiques garrafes, ampolles o qualsevol estri que permeti l'emmagatzematge. La norma preveu multes de fins a 750 euros.
A banda, el govern de coalició de Junts i PSC, amb majoria absoluta al ple, ha aprovat una altra modificació segons la qual penjar un cartell o una pancarta a "zones no habilitades", com una paret, un fanal o una parada de bus passa a ser una infracció castigada amb penes de 751 a 1.500 euros.

Laura Pons
Redactora de política a SER Catalunya. Graduada en periodisme i màster en Relacions Internacionals. Ha...




