Els punts lila de la Mercè atenen més de 3.000 persones en només dues nits de concerts
Segons dades consultades per SER Catalunya, una trentena d'intervencions corresponen a casos d'assetjament

REPORTATGE. Punts lila de la Mercè
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Barcelona
Durant les dues nits de concerts de la Mercè, els punts lila situats a l'entorn de la zona festiva van atendre 3.140 persones, segons dades consultades per SER Catalunya. La majoria ho van fer per demanar informació i assessorament sobre violències masclistes, tot i que una trentena de persones s'hi van adreçar després d'haver patit assetjament.
Segons tècnica del Departament de Serveis i Estratègies d'Abordatge de les Violències Masclistes, Montserrat Juanpere Ferré, aquests punts tenen efecte dissuassori: "Tenim l'evidència que als punts lila de la Mercè, el gruix de les situacions no han estat de caràcter greu, sinó lleu. El fet de posar un punt lila té un resultat favorable", assegura. En aquest sentit, Juanpere compara el seu impacte amb les senyals de trànsit: "Quan veiem una icona a la carretera que ens diu que anem a 60, poses atenció a la velocitat. D'alguna manera, el punt lila fa una crida a la consciència i a la sensibilitat".
L'objectiu d'aquests espais és prevenir la violència masclista i sexual, així com la LGTBIfòbia, i alhora informar i atendre possibles víctimes. Segons Juanpere, la resposta ciutadana és positiva: "La majoria de gent ho agraeix. S'acosten i ens diuen que està bé que siguem allà, que estan tranquils de poder comptar amb algú que els pugui orientar". Tot i això, admet que en alguns moments s'han trobat amb joves que els han preguntat quina és exactament la seva funció i per què les atencions s'adrecen, majoritàriament, a les dones.
Pel que fa a la prevenció, Juanpere destaca que la millor eina és la formació. "S'ha de formar tothom. Estem sotmesos a un context en què la violència ha estat històricament present. Hi ha altres mesures com la comunicació, explicar quins són els límits, les situacions de bon tracte, etc". Segons la tècnica, és especialment important que rebin formació els professionals que treballen en espais d'oci.

Gemma Alegrí
Editora de l'Hora 14 Catalunya els caps de setmana. Abans, informació sobre Barcelona i l'àrea metropolitana....




