Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

La UB demana a la fiscalia que investigui el grup de Ramón Flecha i suspèn tres professors

Els testimonis de les víctimes apunten que CREA funcionava com un "grup coercitiu d'alt control"

La Universidad de Barcelona (Universitat de Barcelona) fue fundada en 1450. / jaouad.K

La Universidad de Barcelona (Universitat de Barcelona) fue fundada en 1450.

Barcelona

La Universitat de Barcelona (UB) ha traslladat a la Fiscalia Provincial de Barcelona les acusacions contra el catedràtic emèrit Ramón Flecha i altres membres vinculats al grup CREA davant la "gravetat injustificable" d'uns fets "intolerables i repulsius" relatats pels onze testimonis recollits fins ara en el marc de la comissió que des del juliol investiga el cas. 14 persones -exalumnes, doctorandes, becàries i investigadores van adreçar una carta al rector on acusaven Flecha de mantenir relacions íntimes amb subordinades en un context de desigualtat jeràrquica i vinculant les oportunitats acadèmiques amb aquestes relacions sexuals.

Ho ha decidit el rector de la UB, Joan Guàrdia, després de rebre un informe preliminar de 200 pàgines i dos annexos en què es descriuen conductes que, si es confirmen, podrien tenir rellevància penal i que apunten que el CREA va actuar com un "grup coercitiu d'alt control".

A més, la UB ha acordat suspendre de feina -tot i que no de sou- dos PDI (personal docent investigador) durant sis mesos, prorrogables, i retirar la condició de catedràtic honorari a una tercera persona. En total, ara mateix són quatre les persones apartades de l'activitat acadèmica per la seva relació amb aquest cas, perquè Ramón Flecha ja va ser suspès el passat mes de juliol.

Unanimitat de la comissió investigadora

La comissió de professionals experts que des de setembre està investigant les denúncies relatives a l'agrupació CREA va presentar divendres 19 de desembre un informe preliminar al rector, davant la gravetat dels fets relatats per les víctimes. Aquest comitè, integrat per tres especialistes amb formació específica en violència de gènere i assetjament institucional, ha fet quinze sessions de treball i ha escoltat el testimoni d'onze denunciants, tot i que, a hores d'ara, el nombre total de denúncies formals presentades ja ascendeix a setze.

D'aquests testimonis, el comitè conclou que l'organització dirigida pel catedràtic de sociologia Ramon Flecha funcionava com un "grup coercitiu d'alt control". Les víctimes han relatat situacions de coerció sexual i psicològica, maltractament, explotació personal i professional i conductes intimidatòries per part de Flecha i dels seus col·laboradors més immediats, alguns dels quals vinculats a la UB però també a altres universitats.

Davant la gravetat dels fets, que en un comunicat la Universitat qualifica d'intolerables, repulsius i d'una gravetat injustificable, el rector ha pres dues decisions d'impacte: la primera, traslladar els fets a la fiscalia i comunicar que si el ministeri fiscal admet a tràmit el cas, la universitat exercirà l'acusació particular. I la segona: suspendre de feina, que no de sou, dos professors permanents de la UB i retirar la condició de catedràtic honorari a una altra persona, ja jubilada. En total, tenint en compte que Flecha ja va ser suspès al juliol, són 4 les persones apartades cautelarment per la seva presumpta participació en els fets denunciat, que segons la Universitat són "conductes intolerables i del tot incompatibles amb el valor i principis de la UB”.

La universitat ha activat mesures d'acompanyament psicològic per totes les persones que s'han pogut veure afectades per les pràctiques del grup i ha donat instruccions al comitè d'experts que continuï treballant i recollint testimonis, a l'espera del que pugui decidir la fiscalia.

Soledad Domínguez

Soledad Domínguez

Redactora de informativos en Ràdio Barcelona, especializada en Educación. Siempre que me dejan, me cuelo...

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir