Marçal Girbau: "Calen artistes que vulguin cercar-se problemes"
El nou director del Barnasants inaugurarà la propera edició amb un homenatge als concerts de Lluís Llach del 76

Barcelona
El gener del 1976, Lluís Llach va actuar tres nits consecutives al Palau dels Esports de Barcelona. Feia només dos mesos que Franco havia mort, i aquells concerts van convertir-se en un clam reivindicatiu històric. Cinquanta anys després, el cicle de cançó d'autor Barnasants vol commemorar l'efemèride en la seva 31a edició que comença el 27 de gener.
Autoretrat
El filòleg i gestor cultural Marçal Girbau assumeix la direcció del festival fundat per Pere Camps després de dècades d'estar-hi vinculat. "He crescut paral·lelament al Barnasants. Recordo molt bé Lluís Llach amb Feliu Ventura a la gira Que no s'apagui la llum, o un concert de Luis Eduardo Aute, ambdós al Palau dels Esports". Uns cantautors que considera més avançats que bona part de les propostes actuals. "Els dels 70, els veig molt més moderns des d'un punt de vista ideològic i moral que no pas la majoria d'artistes d'avui. Recordo una broma de l'Aute a la presentació del disc Autoretratos, on va dir que estava en contra del divorci perquè clar, si estava en contra del matrimoni, com podia estar a favor de cometre l'error més vegades? Això en aquell moment ja em semblava infinitament més modern que el discurs entaulat a casa nostre de retorn a un amor romàntic inexistent que es fa pesat".
El 76
Les actuacions de Llach van reunir 27 mil assistents i van ser, segons Girbau, molt més que tres concerts. "Va ser un esdeveniment sociopolític. La gent que s'havia quedat sense entrada s'ajuntava al voltant del Palau per cantar L'Estaca. Aquests són els que van rebre càrregues policials. Diguéssim que Franco era mort, però no del tot". L'homenatge d'aquest gener comptarà amb la direcció musical de Manel Camp, que ja hi va ser el 76. "Van ser unes nits inoblidables. Tots teníem la sensació que s'estava fent història. Veníem de la prohibició d'en Lluís de no poder cantar a casa. La gent tenia moltes ganes de cantar i cridar eslògans. Va ser realment emocionant", recorda.
Compromís
El tribut serà el tret de sortida del Barnasants i seran dos concerts al Palau de la Música amb Joan Reig i Gemma Humet com a veus principals. "És un homenatge a l'esdeveniment històric, més que a en Llach. Quan vulguem, en fem no un, uns quants per un artista que ha tingut tantes facetes i que va molt més enllà del 76. Tant de bo tinguéssim artistes tan compromesos socialment i políticament com en Lluís Llach ho ha estat al llarg de tota la seva carrera". És aquesta pèrdua de implicació el que Girbau troba a faltar en els músics d'ara. "El compromís no només polític, sinó intel·lectual, ha minvat en el conjunt de la societat. És un dels cavalls de batalla del Barnasants contribuir a crear una onada d'artistes que tinguin ganes de cercar-se problemes, provocar i incomodar".
La cançó
Altres noms destacats d'aquesta 31a edició són els homenatges a Aute, Serrat o Robe Iniesta, que va morir fa unes setmanes. El retorn de Brams amb nou disc o la descoberta de la siciliana Anna Castiglia destaquen en un espai creat per reivindicar la cançó d'autor fora dels circuits comercials. "Perquè una cançó sigui d'autor, la lletra ha de tenir un interès literari. Que una música sigui tranquil·la no la converteix automàticament en cançó d'autor".




