L’alcalde de Lleida reclama prioritzar la connexió amb l'aeroport d'Alguaire dins del futur eix ferroviari transversal amb Girona
Fèlix Larrosa assegura que el projecte “ja està escrit dins del pla” i defensa que és una actuació “fàcil i assumible” amb potencial tant per a mercaderies com per a passatgers

Fèlix Larrosa, als estudis de Ràdio Lleida / Ràdio Lleida

Lleida
Aqu
L’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, en una entrevista a l'Aquí Lleida, ha situat la connexió ferroviària amb l’Aeroport de Lleida-Alguaire com una de les actuacions prioritàries en matèria d’infraestructures, en el marc del projecte de l’eix transversal ferroviari entre Lleida i Girona.
“És una reivindicació que porto fent des de fa anys”, ha assegurat, tot recordant que ha insistit reiteradament davant la Generalitat i Aeroports de Catalunya. Segons ha defensat, aquesta connexió és imprescindible per donar coherència al sistema de mobilitat: “No té sentit que hi hagi grans infraestructures de comunicacions, com una estació intermodal a Lleida i una altra a Torreblanca, i que no estiguin comunicades entre si des del punt de vista ferroviari. El que falta connectar és l’aeroport”.
L’alcalde ha subratllat que aquesta actuació ja està prevista en el pla d'eix ferroviari transversal presentat fa pocs dies per la consellera Paneque: “El pla hi és, està escrit. Surt la connexió entre l’aeroport de Lleida-Alguaire i la línia ferroviària convencional”. Tot i això, ha admès que caldrà avançar en els estudis i en la seva actualització, però s’ha mostrat confiat en la seva viabilitat: “Jo espero que es faci”.
A més, ha destacat el potencial de creixement de l’equipament: “L’aeroport de Lleida-Alguaire té molta capacitat de creixement, ho sabem tots”, i ha obert la porta a diferents usos: “Jo estic pensant en mercaderies, però també podem pensar en passatgers. El que avui és no, demà pot ser sí”.
Pel que fa als terminis, ha considerat que aquest projecte és més assequible que altres grans infraestructures ferroviàries: “És més fàcil fer la connexió de l’aeroport amb la línia convencional perquè hi ha una línia recta des de la zona de la Saïda fins a l’aeroport”. Per això, ha instat les administracions a prioritzar-la: “Poden començar per aquí, però sobretot que tinguin present aquesta actuació (de l'eix transversal)”.
Lleida impulsarà el registre obligatori de patinets i reforçarà el control amb càmeres intel·ligents
Larrosa, ha anunciat que la ciutat adaptarà la seva ordenança de mobilitat per incorporar l’obligatorietat que els patinets elèctrics estiguin registrats, amb matrícula visible i assegurança de responsabilitat civil. La mesura, alineada amb la normativa estatal de la Direcció General de Trànsit, podria entrar en vigor al juny
Segons l’alcalde, aquesta regulació respon a “una expansió extraordinària” dels vehicles de mobilitat personal: “És un vehicle fàcil per fer anar pertot arreu, i això requereix un major control i genera por a l’espai públic, especialment per a les persones grans”.
La modificació de l’ordenança, iniciada la setmana passada, permetrà sancionar més fàcilment les infraccions. “La Guàrdia Urbana tindrà la capacitat d’identificar els infractors. Fins ara era moltmermm difícil poder actuar”, ha explicat. Amb el nou sistema, els patinets hauran d’estar “matriculats de forma visible i identificables”.
Vigilància amb fins a 300 càmeres integrades
Un dels elements clau serà la integració del sistema de càmeres de la ciutat. Actualment, ja s’estan connectant unes 70 càmeres en una primera fase dins d’un sistema únic d’intel·ligència urbana, que l’alcalde confia que estigui plenament operatiu abans de Sant Miquel.
“Aquestes càmeres treballen en línia, sumant informació. Qualsevol imatge pot afectar les ordenances o la gestió de l’espai públic”, ha detallat, tot afegint que el sistema continuarà creixent fins a superar les 300 càmeres a la ciutat. “Al final tot el sistema estarà alineat per millorar la vigilància”.
Nous contenidors xipats i fiscalitat segons residus
En paral·lel, Lleida desplegarà un nou sistema de recollida de residus que inclourà contenidors xipats. El contracte, que entrarà en vigor al voltant de Sant Jordi, tindrà un any d’implementació.
“Tots els contenidors estaran xipats”, ha afirmat l’alcalde, que defensa un model basat en el principi de “qui menys genera, menys paga”. Així, el sistema permetrà aplicar bonificacions fiscals segons la generació de residus.
Sobre la privacitat, ha puntualitzat: “No es mira el que hi poses dins, però sí quan i el pes que generes. Hi ha un algoritme que calcula el comportament segons la unitat familiar”.




