Salvador Illa retira els pressupostos per salvar la negociació amb ERC
No implica que la legislatura estigui en perill, sinó que PSC i ERC es donen més temps per negociar els comptes
El president de la Generalitat, Salvador Illa, durante la reunión semanal del Govern. / Quique García (EFE)
Barcelona
El president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, compareix aquest dimecres per anunciar que retira els Pressupostos per salvar la negociació amb ERC. Això no implica que la legislatura estigui en perill a Catalunya, sinó que PSC i ERC es donen més temps per negociar els comptes.
Ambdues formacions han emès un comunicat conjunt en què fan "una valoració positiva del camí recorregut en el desenvolupament dels acords d'investidura".
"Un camí que ha comportat avenços de sobirania per a Catalunya i per al progrés de la societat catalana en termes de més suficiència financera per poder garantir els serveis públics", continua el text de PSC i ERC, "incrementant les competències i reforçant les estructures del Govern de Catalunya, i millorant la gestió i l'impuls de les infraestructures del país. Són un conjunt de fites que poden aportar un salt endavant molt rellevant per a l'autogovern de Catalunya, per avançar en les polítiques socials i econòmiques".
"Són projectes que requereixen un treball redoblat i conjunt en tots els fronts polítics per materialitzar-los, molt especialment durant l'any en curs, al mateix temps que el Govern de Catalunya requerirà dels recursos i les eines necessàries per fer-los avançar i per fer avançar el país.
1.Ens comprometem a continuar impulsant les negociacions i les modificacions legislatives necessàries per fer efectius els pactes d'investidura. Ambdues formacions polítiques ens donem més temps per buscar els camins dins del marc dels acords signats que han de permetre preservar l'estabilitat del país en un moment especialment convuls.
2.Coincidim que és necessari dotar Catalunya d'un nou pressupost per continuar impulsant el país, per protegir els serveis públics i per fer efectius els acords d'investidura. Uns nous pressupostos que, tot i incloure els acords polítics, econòmics i socials previs, hauran d'internalitzar els impactes econòmics de l'actual situació internacional, incorporant polítiques que ajudin a construir un escut social per protegir els sectors més afectats.
3.El Govern retirarà el projecte de pressupostos actual, alhora que aprovarà immediatament un únic suplement de crèdit amb l'objectiu de disposar dels recursos necessaris per fer funcionar adequadament els serveis públics.
4.Ens comprometem a negociar per aprovar uns pressupostos en els termes indicats en els punts anteriors abans de finalitzar l'actual període de sessions parlamentàries".
Illa defensa l'acord amb ERC
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha defensat l'acord amb ERC de retirar els pressupostos i donar-se més temps per negociar. "Cal estabilitat i responsabilitat", ha afirmat en una declaració institucional des del Palau de la Generalitat. Segons el president català, "avui la responsabilitat porta el nom de pressupostos" i ha remarcat que Catalunya "no es pot permetre el luxe de posar en risc l'escut social" en un context d'escalada bèl·lica. Així mateix, el president de la Generalitat ha avançat que aquest dijous convocarà el Consell Executiu de manera extraordinària a les 8.00 hores per aprovar un suplement de crèdit "per garantir el funcionament dels serveis públics" mentre no s'aproven uns nous pressupostos.
"El context global, marcat per l’escalada bèl·lica, ens obliga, més que mai, a estar preparats, a actuar units i a fer-ho amb la màxima responsabilitat. Aquesta és una responsabilitat compartida, de tots i de totes: treballar plegats perquè tinguem un nou pressupost que s’ajusti a la nova realitat actual", amb aquestes paraules Illa ha argumentat la decisió de retirar els pressupostos del Parlament per evitar que divendres fossin tombats.
Junqueras manté l'IRPF com a "condició molt important"
El líder d'ERC, Oriol Junqueras, ha celebrat que el president de la Generalitat, Salvador Illa, hagi retirat aquest dimecres els pressupostos i ha assegurat que l’IRPF continua sent una “condició molt important” per negociar, tot i que ha dit que s’obre a escoltar més propostes. En roda de premsa, ha afirmat que continuaran a la taula de negociació sense renunciar “a res” i dialogant “en el marc dels acords d’investidura”. “Si no hi ha un acord de pressupostos avui és perquè el Govern els va presentar de manera unilateral”, ha defensat Junqueras, que ha reivindicat que el seu partit sempre fa propostes “raonables”. D’altra banda, Junqueras ha apostat per un suplement de crèdit d’entre 5.000 i 6.000 milions d’euros.
“Si el Govern ens proposés, si el PSC ens proposés, l'IRPF no, però la independència sí, nosaltres què faríem? Doncs acceptar la proposta. Per tant, si el Govern té alguna proposta alternativa, que la presenti, ja l'avaluarem”, ha explicat Junqueras, que ha evitat dir que la gestió de l’impost és una línia vermella per continuar negociant.
En aquest sentit, Junqueras ha insistit que ERC vol negociar “uns bons pressupostos” i ha remarcat que aquesta voluntat “sempre ha sigut així”. “Nosaltres sempre hem estat asseguts a la cadira de la taula de negociació i continuem asseguts amb la voluntat d’aprovar uns bons pressupostos”, ha afirmat.
Així, ha defensat que els comptes han de servir tant per aportar recursos a la societat catalana com per actuar de “palanca política” per aconseguir “més eines, més recursos i més competències per a Catalunya”.