El Girona FC farà que els jugadors del primer equip utilitzin el català a les xarxes
El club signa un acord amb Plataforma per la Llengua que inclou formació per a estrangers, accions al futbol base i més presència del català en la comunicació
Michel amb pancarta de "Michel Català"
El Girona FC i Plataforma per la Llengua han acordat un pla d’acció per fomentar l’ús del català que posa el focus en mesures concretes, com incentivar que els jugadors del primer equip facin servir la llengua a les xarxes socials.
El Girona FC vol fer un pas més en la normalització del català dins el món del futbol i ho farà amb accions concretes i visibles. Una de les principals és animar els jugadors del primer equip a utilitzar el català en les seves xarxes socials, amb l’objectiu d’ampliar-ne l’ús i "convertir-los en referents lingüístics davant l’afició".
Aquesta és una de les mesures destacades del conveni signat amb Plataforma per la Llengua, que també preveu reforçar la presència del català en tots els canals de comunicació del club i treballar amb els patrocinadors perquè incorporin la llengua en la seva activitat.
El pla inclou igualment accions formatives dirigides a jugadors i tècnics estrangers o no catalanoparlants. En aquest sentit, es fomentarà tant l’aprenentatge del català com el coneixement de vocabulari específic del futbol, amb la voluntat que el seu ús esdevingui habitual dins el vestidor i en l’àmbit públic.
Una altra línia d’actuació se centra en el futbol base, on es farà una diagnosi sociolingüística per conèixer l’estat real de la llengua entre jugadors, entrenadors i famílies. Aquest estudi ha de permetre dissenyar accions específiques per reforçar l’ús del català en un entorn que mobilitza centenars de joves cada temporada.
A més, Plataforma per la Llengua assessorarà el club en la creació d’un protocol d’ús lingüístic que estableixi criteris clars per a la comunicació interna i externa, amb l’objectiu de garantir una presència estructural del català.
El president del club, Delfí Geli, ha remarcat que la iniciativa respon a la voluntat de fer del Girona “un referent també en l’àmbit social i cultural”. Per la seva banda, Òscar Escuder, president de Plataforma per la Llengua, ha subratllat el paper clau de clubs de Primera Divisió en la normalització lingüística.
El Girona ja partia d’una base en aquest àmbit, amb el català com a llengua principal en les comunicacions i amb exemples visibles com el de l’entrenador Míchel Sánchez, que utilitza habitualment la llengua en les seves compareixences.
- Míchel i Moncho, l’exemple silenciós: parlar català, liderar equips i entendre als jugadors
- https://cadenaser.com/cataluna/2026/04/01/michel-i-moncho-lexemple-silencios-parlar-catala-liderar-equips-i-entendre-als-jugadors-radio-girona/