100 anys amb la ràdio: 1954, postguerra, racionament i concursos
L'historiador Xavier Carmaniu presenta 100 històries que han sonat a la ràdio i que han tingut un paper destacat en la vida del nostre país

100 anys amb la ràdio: 1954, postguerra, racionament i concursos
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Barcelona
El 1954 va ser notícia el final de la guerra d’Indoxina, la retirada francesa del sud-est asiàtic i el naixement de Vietnam, Cambodja i Laos. També ho va ser la fundació del KGB, el mític servei secret de la Unió Soviètica i l’elecció de Josep Tarradellas com a president de la Generalitat a l’exili, en substitució de Josep Irla, durant una reunió celebrada a Mèxic.
A Catalunya, però, aquella mena de notícies no arribaven per culpa de la censura. Aquí el gran fenomen del moment era un concurs de Ràdio Barcelona: “El Gran Premio Avecrem”, conduït per Joaquín Soler Serrano, una de les veus més emblemàtiques de l’època. Avecrem era l’evolució dels cubs de caldo concentrat Gallina Blanca que Lluís Carulla havia començat a fabricar durant la guerra civil.
Aquell 1954, Avecrem es posava per primera vegada a la venda i la nova marca necessitava un altaveu potent per arribar a la clientela, o sigui, les mestresses de casa. I quina millor manera de fer-ho que amb la ràdio, que tanta companyia feia a les mares de família mentre feinejaven per casa? A partir d’aquell any i durant molt de temps, la marca va ser patrocinar diferents concursos, com ara el famós “Avecrem llama a su puerta”, amb l’esquer de guanyar lots de productes.
En ple segle XXI això no ens fa ni fred ni calor, però en aquella Espanya subjugada per la dictadura franquista, que tot just acabava de deixar enrere el duríssim racionament de la primera postguerra, aconseguir productes gratis era un reclam irresistible. I, a més, es comptava amb el carisma de Soler Serrano, qui per cert va guanyar el Premi Ondas en diverses ocasions. Un guardó que precisament es va crear el 1954 per celebrar els 30 anys de Ràdio Barcelona. I des d’aleshores els Ondas han anat guanyant prestigi fins a convertir-se en els més ben valorats pels professionals de la comunicació.







