El deute català, a un pas del bo escombraria
Moody's rebaixa la nota del crèdit de Catalunya a Baa3. L'acció de la qualificadora de risc és producte de la rebaixa de la nota a l'estat espanyol dimarts passat
El servei a inversors Moody's ha rebaixat la nota del deute de Catalunya de Baa2 a Baa3, a un pas del bo escombraria. L'entitat ha revisat 83 regions europees, entre elles onze comunitats autònomes espanyoles. La decisió de Moody's segueix a la que va prendre dimarts passat, quan va rebaixar dos graus la qualitat del crèdit d'Espanya.
Más información
Les qualificacions d'agències com Moody's, de gran impacte al mercat financer, són cada vegada més qüestionades, i el malestar que generen l'han fet notar personatges com el president de França, Nicolas Sarkozy, que després que Standard & Poor's prengués la màxima qualificació al seu país el 16 de gener va dir que les agències no defineixen la política fiscal dels països.
Sigui com sigui, Moody's argumenta que ha pres la decisió de rebaixar els deutes de les regions per la forta correlació entre el risc creditici dels estats i de les seves regions, un fet que es reflecteix, segons l'entitat, en els vincles macroeconòmics i fiscals, en factors institucionals i en les condicions del mercat financer.
A banda de rebaixar la qualificació del crèdit de Catalunya, Moody's també ha actuat sobre les qualificacions de diverses regions de l'estat espanyol, a més de a altres zones d'Àustria, França, Itàlia, Portugal, Eslovàquia i el Regne Unit.
A l'Estat, a més de Catalunya la mesura ha afectat a Andalusia (d'A2 a A3), al País Basc (d'Aa3 a A2), a Castella i Lleó (d'A2 a A3) a Extremadura (d'A1 a A3), a Galícia (d'A1 a A3), a Madrid (d'A1 a A3) i a Múrcia (de Baa1 a Baa2). Catalunya, doncs, és la comunitat que rep la qualificació més baixa, a un grau del conegut com a bo escombraria o de "qualitat de crèdit qüestionable", utilitzant el llenguatge de Moody's.




