Comença el recompte de danys a les poblacions afectades pel gran incendi de l'Alt Empordà
Avui ja s'ha fet una primera inspecció sobre el terreny per part del Delegat del Govern a Girona i Divendres tindrà lloc una reunió entre els alcaldes de la zona i la vice-presidenta, Joana Ortega
Les flames han deixat pas a les cendres i comença el recompte dels danys provocats per l'incendi de l'Alt Empordà. Dins la tragèdia, algunes veus optimistes com la de l'alcalde d'Avinyonet de Puigventós, Josep Maria Bartolomé, que recorda que van viure el foc amb un nus a la gola però que "afortunadament" no han de lamentar pèrdues irreparables. "Les pèrdues materials es recuperaran però el que és important és que es van salvar vides", ha assegurat durant una visita al terreny devastat pel foc amb representants del Govern, el Consell Comarcal i la Diputació. Representants de les tres institucions faran ruta tot el dia pels municipis afectats i podrien tenir un primer balanç dels danys divendres.
Más información
- L'Estat endurirà les penes contra les imprudències al bosc que acabin amb catàstrofes o vides humanes
- L'incendi de l'Alt Empordà està "estable" a excepció d'un focus encara viu entre Boadella i Terrades
- Un incendi afecta una zona forestal a Portbou
- Els bombers han donat per controlat, cinc dies després, l'incendi de l'Alt Empordà
"Us heu d'imaginar que a les 4 de matinada el panorama era dantesc, el foc et rodejava i veies que les flames s'apropaven", ha recordat l'alcalde des d'un turó ennegrit pel pas de l'incendi i des d'on es veu tot el nucli d'Avinyonet de Puigventós. "Això abans era un mirador per contemplar la natura, era molt bonic", ha rememorat Bartolomé durant una visita als terrenys afectat per l'incenci.
Tot i que reconeix que van passar una nit eterna i un mal tràngol que no oblidaran, assegura que la tragèdia hauria pogut ser pitjor. Bartolomé porta la comitiva formada pel delegat del Govern, Eudald Casadeús, el president del Consell Comarcal de l'Alt Empordà, Xavier Sanllehí, i el diputat Miquel Calm fins a una masia, situada als afores de la població, que els va fer patir molt la nit de diumenge.
"Les flames van arribar fins a unes bales de palla, però els bombers les van poder contenir", ha explicat Bartolomé. Aquesta intervenció va ser clau perquè els propietaris havien decidit no marxar de la casa. "Molts vells deien que només sortiren amb els peus per davant", ha detallat l'alcalde que diu que en aquest mas van decidir deixar anar el ramat de 500 ovelles però no van voler fer cas a les advertències dels Mossos que els deien que marxessin de casa. "Com a molt van aconseguir que posessin el cotxe orientat cap a la carretera, per si calia córrer a l'últim minut", ha dit l'alcalde.
L'alcalde té un to optimista contagiós. Tot i el mal tràngol passat, creu que en el fons han viscut "gairebé un miracle" perquè no han de lamentar cap dany personal. "S'han salvat vides, realment ha estat així", ha assegurat.
La parada a Avinyonet de Puigventós és només la primera d'un llarg recorregut que faran representants de les tres institucions per les poblacions afectades per l'incendi. La intenció, ha explicat Casadesús, és fer costat als alcaldes i prendre nota de quins són els aspectes relacionats amb la coordinació que es poden millorar. Una altra vessant és saber de primera mà quins són els danys que han provocat les flames i com es poden minimitzar les pèrdues.
Aquesta primera radiografia la posaran en comú divendres en una reunió que presidirà la vicepresidenta del Govern, Joana Ortega. Tot i això, calculen que poden trigar més d'un mes a tenir una quantificació precisa dels danys perquè també han d'entrar en joc pèrits i companyies asseguradores. El consell comarcal ha posat a disposició dels ajuntaments -sobretot dels més petits- professionals per ajudar a fer aquestes quantificacions.




