Troben el micvé del call jueu de Girona del segle XV
Una nova joia arquitectònica dóna més pistes del passat jueu a Girona. Es tracta de l'últim micvé, un bany ritual, que la comunitat sefardí va tenir a la ciutat i que data de l'any 1435. Un equip d'arqueòlegs de la UdG l'ha descobert al call, al pati de l'actual Museu dels Jueus, al mateix lloc on aquesta comunitat va tenir l'última sinagoga abans de la seva expulsió. A Europa només es té constància de tres banys com aquest: a Besalú, a Sicília i a Montpeller.

(Micvé o bany ritual descobert al call jueu de Girona - ACN)

El micvé era una peça més d'una sinagoga que ja estava documentada i que segons els arxius notarials els jueus es van vendre l'estiu del 1492 just abans de l'expulsió. Fins ara es pensava que era només una cisterna però els murs descoberts fa dues setmanes han certificat que es tracta d'un bany ritual.
Segons el director de l'excavació, Jordi Segrera, és una obra molt senzilla que van habilitar amb els pocs recursos que tenien i que dóna fe de la precarietat en què vivia la comunitat jueva durant el segle XV degut a la persecució que patien. A Girona, només quedaven unes 20 famílies jueves quan al segle XIV n'hi vivien 800.
El micvé el feien servir les dones jueves per purificar-se, per exemple, després de tenir una criatura o cada mes després de tenir la menstruació, i s'havien de submergir dins l'aigua dretes fins a tres vegades. Els homes només ho feien abans d'actes religiosos importants.
De banys rituals jueus d'època medieval com aquest només se'n coneixen tres més a Europa: un a Besalú, un altre a Montpeller i l'últim a Sícilia.




