Dones en un món d'homes
A Catalunya, una dona cobra de mitjana un 25 per cent menys que un home. A més, hi ha certes feines que segueixen sent essencialment masculines. Malgrat tot, hi ha excepcions
El món laboral encara és visiblement masculí: a Catalunya, una dona, cobra de mitjana un 25 per cent menys que un home. Una situació que s'agreuja si ho mirem per trams d'edat. Però què passa en feines essencialment masculines? Una mossa, una ramadera, i una conductora d'autobús expliquen com ho fan per poder tirar endavant.
Una dada clarificadora de quina és la situació de la dona en el mercat laboral. Segons Comissions Obreres, a la demarcació de Lleida només un 3 per cent dels qui van abandonar l'atur durant el 2013 eren dones. I les qui treballen, en un 90 per cent ho fan amb contractes temporals. Casos com el de l'Anna Almendros, mossa d'esquadra, n'hi ha pocs. Contracte fixe malgrat retallades, sí, però sempre en minoria: les dones al cos només són el 15 per cent de tota la plantilla a Lleida. "A l'home se li pressuposa la valentia, i en canvia la dona ho ha de demostrar" diu l'Anna.
Un altre cas d'immersió en un món d'homes és la Il·luminada Roca, propietària d'una explotació avícola, després de treballar durant 15 anys per una integradora, ha muntat el seu negoci, per compaginar feina i família. El seu home i el seu fill treballen amb ella. "En aquest cas jo he decidit treballar per mi mateixa. Que repercuteix això? Doncs molta més feina perquè no tinc un horari establert" apunta.
La Noemí Nova, fa més de 15 anys que és xòfer d'autobusos. Va ser la primera dona conductora de l'empresa i ara en són 4. Això sí, no sense prejudicis, moltes vegades dels mateixos passatgers. "Si que trobes que t'estudien una mica més- diu la Noemí- i quan ho fas bé t'aplaudeixen. Això no els hi passa als meus companys perquè donen per suposat que un home ja ho ha de fer bé."
Aquests són 3 casos molt concrets, però hi ha una altra dada que marca el greuge: segons UGT més de la meitat de les dones en atur a Lleida tenen estudis secundaris i un 16 per cent superiors.
El código iframe se ha copiado en el portapapeles
Una mosso d'esquadra, una ramadera i una xòfer expliquen la seva experiència




