El segon millor estiu en incendis de l'última dècada
Entre el 15 de juny i el 24 d'agost hi ha hagut 162 focs forestals segons els Agents Rurals. Són 72 incendis menys que l'any passat. El més important a Tivissa ha cremat 800 hectàrees


Se sospitava però les dades oficials ho confirmen: aquesta és la segona millor campanya forestal dels últims 10 anys. La més tranquil·la va ser el 2008 quan a aquestes alçades de l'estiu només s'havien declarat 98 focs. També va ser una campanya passada per aigua.
Durant aquesta campanya forestal, entre 15 de juny i 24 d'agost -últimes dades disponibles- hi ha hagut 162 incendis al bosc que han cremat 922 hectàrees. Cal tenir en compte, però, que 800 corresponen a un sol foc; el de Tivissa, que va començar tres dies després que arrenqués la campanya. Els Bombers de la Generalitat van deixar-lo cremar perquè l'accés fins al lloc només es podia fer aire i van decidir que no podien arriscar-se a quedar atrapats i no poder fugir, com havia passat a Horta de Sant Joan el juliol del 2009.
Durant la campanya de l'any passat i en les mateixes dates havien cremat 239 hectàrees en 236 incendis. Segons els Agents Rurals "tot i que va ser un estiu plujós, quan va deixar de ploure hi va haver una tardor calenta amb un gran incendi a Vilopriu el mes de novembre".
El nivell pla Alfa, que determina el risc de foc, té tres estadis. L'Alfa 3 és el de risc màxim i aquest estiu no s'ha hagut d'activar cap dia. El perill més alt s'ha concentrat a les Terres de l'Ebre i en algunes comarques de Tarragona. Però a la resta de comarques catalanes, per exemple, avui el risc és 0. "És molt poc habitual que això passi", reconeix Jaume Torralba, cap regional dels Agents Rurals a la Catalunya Central. En aquesta zona "els pins estan tots verds, fa goig" però adverteix que "sempre hi pot haver algun ensurt perquè un episodi de vent pot provocar un incendi però de moment anem força bé", afegeix.
Les tempestes també han estat al darrera d'alguns focs. Els llamps han provocat una cadena de petits incendis "perquè no sempre allà on llampeja després hi plou", explica Torralba. Els Rurals però no acabaran de determinar les causes exactes dels incendis fins que acabi la campanya.
L'any 2012 va ser el pitjor de l'última dècada amb el tràgic incendi de l'Alt Empordà. Durant aquella campanya es van cremar 10.142 hectàrees forestals i gairebé 3.000 d'agrícoles segons el recompte dels Agents Rurals. El foc de l'Empordà va començar el 22 de juliol i després d'aquell lamentable episodi ja quasi no hi va haver cap més incendi. Durant la campanya del 2012 hi va haver 222 focs.




