Exdirectius d'Iberpotash reconeixen vessaments salins
Aquest dilluns ha començat el judici contra tres ex alts càrrecs d'Iberpotash. Els acusats reconeixen que la pluja va provocar vessaments al Llobregat i al Cardener a finals dels 90.

Els exdirectius de les mines de Súria i Sallent defensen la impermeabilitat de les escombreres, però reconeixen algun vessament ocasional / Escolà, Estefania (ACN)

Barcelona
Els acusats, Rafael Eduardo, Antonio S. i José Ramón M. ocupaven càrrecs de direcció i control mediambiental a les empreses Súria K i Potasses Llobregat, absorbides l'any 1999 per Iberpotash. Tots tres han defensat aquest dilluns davant del jutge que la seva prioritat va ser sempre "evitar qualsevol vessament de sal", però Rafael Eduardo, aleshores director tècnic, ha reconegut que "en dies de molta pluja, la muntanya de residus salins perdia sal que es filtrava directa als rius Llobregat i Cardener" provocant la seva salinització i deteriorament.
Malgrat que els vessaments s'haurien produït abans que Iberpotash absorbís les dues empreses que dirigien els acusats, la fiscalia demana la seva responsabilitat civil per haver comprat aquestes dues empreses quan ja s'investigaven aquests vessaments. De fet, és la primera vegada que Iberpotash s'asseu als tribunals.
Josep Ribera, portaveu de la plataforma Prou Sal i un dels denunciants, lamenta que "el judici s'estigui fent 17 anys després de produir-se aquests vessaments". Però alhora celebra que Iberpotash s'hagi assegut al banc dels acusats.
La fiscalia acusa els tres exdirectius de fer abocament il·legals de sal, metalls pesants i compostos orgànics volàtils. I demana una pena de dos anys i nou mesos per a José Ramón M. i tres anys i sis mesos per a Rafael Eduardo i Antonio S.




