Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast
Sociedad
ELECCIONS GENERALS 2015

Europa, l'IRPF i la Funció Pública, punts claus dels programes

Només PS i SDP proposen la despenalització de l'avortament en tres supòsits bàsics

Els candidats del PS enganxen els cartells de la llista nacional / PS

Els candidats del PS enganxen els cartells de la llista nacional

Andorra la Vella

 L'encaix d'Andorra amb Europa, l'IRPF i la Funció Pública són els tres punts claus dels programes electorals.

Un dels punts més destacats del programa electoral de Demòcrates per Andorra és la realització d'un referèndum sobre l'acord d'associació amb la Unió Europea. Pel que fa a inversions, DA proposa destinar el 3'5% del PIB anual a obres públiques i segueix defensat l'Heliport Nacional. En turisme i comerç, defensa el projecte de la Font de Colors al Riu Valira, mantenir el Cirque du Soleil i la creació d'un casino. Un altre de les promeses taronges és l'introducció al país del sistema de pagament PayPal. En relacions exteriors, destaca la creació de la figura d'agregats econòmics a les ambaixades per buscar inversió i la cooperació amb França per la millora dels accessos. Pel que a la Seguretat Social, DA proposa un major control de les baixes dubtoses i un increment moderadat les cotitzacions a la CASS supeditat a la situació econòmica. Pel que a les empreses i treballadors del sector privat, els taronges es comprometen a la modificació del Codi de Relacions Laborals en el quals ja han estat treballant aquesta legislatura, tot i que no concreta detalls. Per altra banda, diuen que treballaran per pujar progressivament el salari mínim per arribar a que sigui el 50% del salari mitjà. Pel que fa als treballadors públics, es compromet a derogar la llei que retallava els salaris d'aquells que cobren més de 3.000 euros mensuals i a convertir en fixos de forma progressiva els eventuals.

En canvi, els Liberals centren el seu programa en els canvis en el nou Impost de la Renda sobre les Persones Físiques (IRPF): proposen baixar el tipus de gravament, modificar-ne les deduccions i fer un règim especial pels residents passius. Pel que fa a l'IGI, es comprometen a estudiar un impost reduït per al sector del comerç. En l'acord amb la UE, igual que els demòcrates, proposen sotmetre'l a referèndum. Els Liberals també coincideixen amb DA amb derogar la retallada dels sous públics però hi afegeixen la modificació de la llei de les pensions amb la participació dels agents implicats. En inversió estrangera. els Liberals acusen l'administració de ser opaca en l'atorgament de permisos i proposen eliminar el que ells anomenen "discrecionalitat". Pel que fa a la inversió al país,  recuperen el seu projecte estrella de construir un Aeroport Nacional i proposen acabar el vial lauredià.I finalment en Turisme, volen regular els apartaments turístics i els habitatges d'ús turístic i donaran suport als camps de neu i als parcs temàtics.

Sí ofereix més contrast i diferències el Partit Socialdemòcrata, amb un programa centrat en els treballadors, els drets socials, l'educació i la creació de llocs de treball. Les mesures més destacbles són la de crear un subsidi d'atur, que consideren un dret fonamental, i suprimir la possibilitat de l'acomiadament sense causa. El PS també vol modificar la llei de les unions de persones del mateix sexe per parlar de matrimoni homosexual i es compromet a la despenalització de l'avortament en els tres supòsits bàsics.

Pel que fa als residents, modificaran la legislació per tal de permetre que les persones amb cinc de residència puguin votar a les eleccions comunals. També proposen canvis en l'IRPF perquè sigui un impost més just i no carregui la pressió fiscal només a les classes mitges. El PS diu que garantirà  una pensió inferior al 50% del salari mínim per a qui hagi cotitzat més de 20 anys a Andorra, revaloritzarà les pensions d'acord amb l'increment de l'IPC i recuperarà les prestacions en casos de baixa laboral anteriors a les retallades de la CASS del 2014. En el comerç, proposen reduir les comissions bancàries dels pagaments amb tarja, fet que suposarà un increment del marge dels sector turístic i comercial. També volen dotar de pressupost les associacions de comerciants. En Turisme, volen explotar d'altres elements d'atracció del nostre país com per exemple el patrimoni cultural, el medi ambient i les activitats de muntanya. Elaboraran una Llei de patrimoni natural i d'avaluació d'impacte ambiental i modificaran la Llei de Patrimoni amb l'objectiu de garantir la conservació dels béns d'interès cultural. Així mateix, volen crear un Consell Nacional de Cultura i de les Arts. I finalment, volen reformar la Llei de Funció Pública, suspendre l'entrada en vigor de la modificació de la llei de les pensions per parlar-ne abans amb els sector implicats, i es prometen  eliminar la precarietat que suposa la contractació del personal eventual.

Pel que fa a SDP, també proposa la despenalització de l'avortament en els tres supòsits bàsics. Seguint el l'àmbit de la salut, proposen un Pacte d’Estat pel desplegament d’un Pla nacional per la sostenibilitat del sistema de salut. Aposten per desenvolupar la figura del metge referent, crear una llei del medicament, i adoptar plans integrals contra malalties com la fibromiàlgia o el càncer d'úter.

Pel que fa a la CASS, proposen mantenir al 75% la tarifa de responsabilitat pels actes sanitaris ambulatoris i al 90% les despeses derivades de l’hospitalització; reemborsar el 33% de determinats productes d’alimentació específics per les persones que pateixen al·lèrgies alimentàries; garantir un 100% de la prestació a les persones que pateixin una malaltia crònica o amb pensió de solidaritat; o revisar les cotitzacions dels autònoms perquè paguin segons el seu nivell d’ingressos real.

En l'àmbit social, la principal aposta d'SDP és modificar la Llei de Serveis Social i Sociosanitaris per garantir els serveis d’atenció domiciliària a les persones grans i discapacitats.

Sobre les relacions amb Europa, SDP proposa un acord d'associació amb la UE negociat conjuntament amb San Marino a partir del mandat establert pel Consell de la Unió Europea el 16 de desembre del 2014. També proposa crear un departament específic dins de l’administració per a la gestió del canvi que suposarà l’acord, i l'igual que el PS, no proposa sotmetre'l a referèndum.

En l'àmbit institucional, destaca del programala reforma de la llei electoral per introduir el sistema de llista única nacional. En l'àmbit econòmic, SDP basa el seu programa en el petit i mitjà empresari, proposant tràmits simplicats que no durin més de 24 hores per a l'alta d'un establiment, aplicar deduccions fiscals als emprenedors o desenvolupar la llei de comerç.

En la reforma de l'administració, aposten per implantar l'administració electrònica, crear òrgans de control per part dels ciutadans, o instaurar el què anomenen "Govern obert" per accedir de manera a tota la informació de que disposa l'administració.

En l'àmbit dels drets i les llibertats, el més destacat és la rebaixa a 10 anys de residència per accedir a la nacionalitat.

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir