La venda directa de llet crua de vaca, més a prop
Finalment, la Generalitat regularà la venda directa de llet crua de vaca; directament del ramader al consumidor. És una pràctica que aquí va deixar de fer-se però que a països com Itàlia, França, Anglaterra i Alemanya es fa amb totals garanties i que el sector feia temps que reclamava per intentar escapar de la submissió que suposa estar a mercè de les grans distribuïdores, que utilitzen la llet com a producte reclam i paguen el mínim al productor.

Aquesta és una màquina de vendre llet pasteuritzada. Les que s'implantaran seran per vendre llet crua. / ACN

Girona
Unió de Pagesos fa gairebé una dècada que ho reclama i durant aquest temps ha anat demostrant que es pot vendre llet de manera directa respectant totes les normes higièniques i sanitàries que fixa la Unió Europea, per exemple, amb màquines expenedores.
Màquines que, segons el sindicat, han d'indentificar clarament de quina explotació lletera es nodreixen. També volen que es doni prioritat als ramaders del mateix municipi. El portaveu d’UP a la Comissió de Seguiment de seguretat de la llet de l’Agència Catalana de Seguretat Alimentària, Pep Alsina, diu que pot ser un bon complement però que això no els estalviarà haver de seguir venent el gruix de la producció a la indústria.
Segons Alsina, és un sistema que pot anar bé a aquells productors que tinguin nuclis de població importants a prop i que té les seves servituds: “la llet s’ha de canviar cada dia i no es pot anar a vendre llet a 50 kms”.
Serà la manera, diuen, d'acostar el client al productor de manera que el primer hi guanya un producte de major qualitat i de proximitat i el venedor en pot treure un major rendiment.
Està previst que el decret que ho regularà surti a la llum abans de l'estiu. Alsina lamenta que s’hagi trigat tant i que ja hi hagi al mercat màquines de venda de llet pasteuritzada. “Això farà que alguns hagin de canviar màquina”, diu Alsina, que recorda que haurem de portar l’envàs nosaltres mateixos.
Queda pendent de resoldre com es farà el registre de venedors i es controlarà la venda. A comarques de Girona queden hi ha una mica menys de 300 explotacions que produeixen un terç de la llet catalana.

Raül Muxach
En Ràdio Girona desde 1998. Redactor de informativos y narrador de partidos de futbol y baloncesto.




