La UdG valida un sistema que redueix la factura de la depuració d'aigua residual amb membranes
El Laboratori d'Enginyeria Química i Ambiental de la UdG, el LEQUIA, ha provat i validat a La Bisbal un sistema (Smart Air MRB®) que permet reduir la factura energètica de la depuració d'aigües residuals mitjançant membranes. Un avenç que pot contribuir a la generalització d’un sistema de tractament que és més efectiu que el convencional però que no està gaire estès perquè és més car.

Part de l’equip d’investigació implicat en el projecte. D’esquerra a dreta: Hèctor Monclús, Sara Gabarrón, Montse Dalmau i Joaquim Comas (coautors de l’article) i Julián Mamo (també investigador del LEQUIA) en una de les plantes pilot on s’ha fet la recerca. / UdG

Girona
Aquest sistema de filtratge amb membranes clarifica l'aigua de la que se n'han netejat prèviament els contaminants amb microbis i el resultat és de més qualitat (i més apte, per exemple, per la seva reutilització) que si es fa mitjançant el sistema tradicional d'anar decantant l'aigua en cubetes.
Però té uns costos energètics més elevats perquè les membranes s'han de netejar “i els fabricants es curen en salut aconsellant fer-ho de manera constant” -diu l’investigador Hèctor Monclús- i no tenen en compte que “no totes les aigües embruten les membranes per igual”.
L’Smart Air MRB®, per tant, ajusta la neteja a les necessitats reals i rebaixa els costos de manteniment.
El LEQUIA fa set anys que desenvolupa aquest sistema i després de provar-lo al laboratori i a petita escala l'han aplicat amb èxit a La Bisbal durant dos anys. En un any, la factura de la línia de filtració controlada per aquesta tecnologia s’ha reduït un 22%. Això vol dir 2.400 €/any més de despesa i aplicant el sistema a una depuradora més gran com la del Llobregat, l’estalvi superaria els 600.000 €.
Els resultats de la recerca s'ha publicat a la prestigiosa revista científica Water Research. L’aportació de la UdG podria contribuir decisivament a la implantació del sistema de membranes. Ara mateix, només 7 depuradores a tot Catalunya l’utilitzen.
L’Smart Air MRB® està patentat des del 2009 per la UdG i l'empresa GS Inima Enviroment SA i ara estan en el procés de llicenciar-ho; és a dir, que alguna empresa del sector vulgui incloure el sistema en el seu catàleg de serveis. En paral·lel, el LEQUIA també ha rebut finançament de la Generalitat i la Unió Europea per provar-ho en aigües industrials, cosa que permetria donar a conèixer aquesta innovació internacionalment.

Raül Muxach
En Ràdio Girona desde 1998. Redactor de informativos y narrador de partidos de futbol y baloncesto.




