Selecciona tu emisora

Ir a la emisora
PerfilDesconecta
Buscar noticias o podcast

El Suprem estableix com a "raonable" un 25% d'assignatures en castellà

La consellera Rigau, però, recalca que això respon a casos particulars que no afecten tot el sistema educatiu. També diu que el Suprem no té competència per modificar el sistema ni li correspon fixar un percentatge

Barcelona

El Tribunal Suprem ha avalat el criteri del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que va fixar que les escoles catalanes han d'impartir un 25% de les assignatures en castellà, és a dir, com a mínim una assignatura troncal més en aquesta llengua, a part de la matèria de llengua castellana.

El Suprem entén, com el TSJC, que aquest és un percentatge "raonable" i desestima els recursos de dos pares que demanaven que aquest percentatge s'elevés al 50%. També desestima el recurs de la Generalitat que argumentava que, en fixar el percentatge, el TSJC suplantava una potestat de l'administració catalana.

En dues sentències del 23 i 28 d'abril (que es van deliberar el 14 d'abril), els magistrats rebutgen els recursos de les dues parts i argumenten els motius pels què consideren "raonable i proporcionat" el percentatge del 25% d'hores lectives en castellà.

Per aquest motiu desestima els recursos dels dos pares que demanaven que la proporció fos del 50% perquè considera que conclouen erròniament que en aquella sentència s'establia que la normalització lingüística s'havia assolit plenament a Catalunya, i que per tant les dues llengües s'havien d'impartir en la mateixa proporció.

I també desestima el recurs de la Generalitat que considerava que el TSJC havia suplantat les seves competències en fixar un percentatge concret. Segons els magistrats, el TSJC va haver de "suplir" l'incompliment de l'Administració, "que ha desistit d'aquesta potestat i que desatès els successius requeriments de la Sala per executar la sentència".

El Suprem va més enllà d'avalar el percentatge del 25% i assegura que cal incloure a les aules catalanes "una altra matèria o assignatura de caràcter troncal" en castellà, perquè amb el model actual el castellà queda reduït a "l'objecte d'estudi d'una assignatura més", quan cal que sigui llengua "vehicular".

La Generalitat, però, rebaixa l'impacte de la sentència. Assegura que el pronunciament de l'alt tribunal només afecta els col·legis en els que estudien els fills dels demandants i que en cap cas obliga a modificar el sistema d'immersió lingüística.

Els dos casos a què es refereixen les sentències conegudes avui afecten una escola de Sabadell i una altra de Badalona. Aquestes escoles, com la resta de les afectades per la imposició de fer un 25 per cent del català han adoptat des de principi de curs diferents solucions per incrementar la presència del castellà només en les aules dels demandants

 

Directo

  • Cadena SER

  •  
Últimos programas

Estas escuchando

Hora 14
Crónica 24/7

1x24: Ser o no Ser

23/08/2024 - 01:38:13

Ir al podcast

Noticias en 3′

  •  
Noticias en 3′
Últimos programas

Otros episodios

Cualquier tiempo pasado fue anterior

Tu audio se ha acabado.
Te redirigiremos al directo.

5 "

Compartir