Programa fallas Compromis
Valencia
La principal aposta de Compromís és la posada en marxa de l’Institut Municipal de Cultura Festiva de València (IMCUF), que prendria la forma legal d’organisme autònom municipal, suposaria la posada en pràctica d’un reforma integral de la gestió institucional de les festes de la ciutat de València, i en el cas de la festa major del cap i casal, les Falles, es lligaria a l’adopció d’un pla estratègic, fet amb rigor i visió de futur, el qual seria el primer pas per a un futur Pla Director de les Festes de la ciutat.
L’IMCUF dependria orgànicament de l’àrea de Festes i Cultura Popular de l’Ajuntament de València, tot i que també mantindria lligams institucionals preferents amb les àrees de Cultura i de Turisme, per raons operatives i d’eficiència institucional.
La festa de les Falles, que es remunten al segle XVIII, són, a banda d’una de les festes valencianes més emblemàtiques, l’esdeveniment festiu més important, complex i multitudinari de la ciutat, fins al punt que, a més, molts dels seus organitzadors participen també en la preparació de les altes festes del cap i casal. A la ciutat de València funcionen 385 comissions que agrupen més de 100.000 persones, que representen més del 13 per cent de la població del cap i casal. Les comissions s’estenen al llarg de tota la geografia urbana i despleguen una intensa activitat cultural als seus casals durant tot l’any, que actua com a nexe privilegiat entre els barris i els veïnats. Per això, pensem que les Falles mereixen un espai destacat en la nostra Proposta de Govern.
Pla Estratègic de les Falles
Elaborar un pla estratègic, amb la participació de tots els agents implicats en les Falles, que ha de servir per a detectar les oportunitats, els riscos, les necessitats i les potencialitats de la festa fallera. Això permetrà optimitzar els recursos i facilitar la gestió a les comissions i a les institucions.
Participació
Promoure institucionalment mecanismes estables i descentralitzats als barris per a resoldre conflictes i intercanviar experiències entre els diversos actors implicats en la festa.
Festes sostenibles
Fer una transició cap un model de festa més sostenible, coŀlaboratiu i més just socialment, amb la creació d’un segell ecològic de qualitat per a les comissions. Fomentar la investigació, en coŀlaboració amb les empreses i universitats valencianes, per a trobar materials menys contaminants.
Mobilitat i accessibilitat
Garantir la mobilitat i la seguretat ciutadana en la setmana fallera, potenciant l’accessibilitat als actes fallers i als cadafals, donant exemple des de la falla municipal.
Normativa
Derogar l’actual Ordenança Municipal d’Ocupació de la Via Pública i elaborar-ne una nova amb la participació activa dels fallers, coŀlectius festius i la resta d’agents implicats. Procediment que, a partir d’ara, seguiran l’elaboració o modificació de totes les normatives.
El valencià, la llengua de les Falles
Les nostres festes són un aparador excepcional per a mostrar la nostra cultura, per això cal potenciar l’ús del valencià com a element integrador i identificador de la festa.
Garantir que tota la documentació i informació generada per la Junta Central Fallera estiga en valencià, tal com recull el Reglament Faller, incloses també les pàgines web, xarxes socials, produccions audiovisuals i campanyes publicitàries. Aprofitar l’ambientació musical de la mascletà de la plaça de l’Ajuntament per a promoure la música en valencià. L’edició d’un CD amb estes cançons podria servir com a font d’ingressos extra.
Patrimoni de la Humanitat
Activar els mecanismes institucionals necessaris per a salvaguardar, promoure i revitalitzar el patrimoni cultural faller, amb l’horitzó de la declaració de la festa de les Falles com a patrimoni de la humanitat.
Govern de la festa
Crear i garantir els mecanismes de participació, deliberació i decisió dels òrgans municipals de gestió de les Falles (regidoria encarregada de l’Àrea de Festes i Junta Central Fallera).
Pressupost de la Junta Central Fallera
Fer un pressupost transparent i participatiu en què el faller puga fer les seues aportacions mitjançant l’Assemblea de Presidents, en què donarem compte de totes les partides econòmiques.
Ciutat de l’Artista Faller
Impulsar la Ciutat de l’Artista Faller com un districte cultural de la ciutat per a fomentar la creativitat i reforçar la seua identitat. Posar en marxa un programa d’ajudes per a rehabilitar tallers i protegir les activitats relacionades amb la creació de falles. Integrar els tallers i el Museu de l’Artista Faller en les rutes de turisme cultural.
Museu Faller
Reformar íntegrament i rellançar el Museu Faller de València d’acord amb els més moderns plantejaments museològics, i reactivar amb els recursos pertinents el Centre de Documentació de la Festa de les Falles.
Teatre faller
Dignificar el concurs de teatre, de presentacions i la gala de la cultura, i els dotarem d’una partida específica de promoció. Posarem interés en el concurs literari d’obres de teatre i, especialment, en el d’apròposits, com a gènere literari exclusiu del món faller.
Imatge i difusió de les Falles
Seleccionar el cartell de Falles estimulant la participació de creadors de prestigi. Potenciar l’atractiu de la festa cap a l’exterior dins d’una campanya de promoció global al llarg de tot l’exercici.
Exposició del Ninot
Convertir l’Exposició del Ninot, reestructurada amb la denominació de L’Indult del Foc, en una autèntica mostra de l’art faller, per això, cal aconseguir un lloc d’exhibició digne, i canviar l’actual sistema de selecció i de premis.
Espai Faller
Crear d’un espai descentralitzat de gestió i assessorament durant la Setmana Fallera, amb la finalitat de donar informació necessària i facilitar la resolució de problemes a la ciutadania durant les 24 hores del dia.
Cavalcades falleres
Potenciar les cavalcades per a recuperar la connexió perduda entre la festa i la ciutat. Crear de la Cavalcada de la Plantà, lligada a la revitalització del cadafal municipal, i de la Cavalcada de les Festes Valencianes com a representació del nostre patrimoni festiu. Continuar potenciant la Cavalcada del Foc com a ritual previ a la cremà de les falles.
Falla municipal
Apostar per una falla municipal de caràcter singular, amb vocació de projecció exterior i tendent a la innovació, amb estímuls per a la participació de joves artistes fallers i la coŀlaboració amb altres disciplines artístiques. Proposar un comité de selecció configurat per persones de prestigi relacionades amb les Falles i amb la creació plàstica, enfront de l’actual composició amb càrrecs polítics. Cal garantir l’espectacularitat de la cremà de la falla municipal (la més seguida en directe i per televisió), apostant per materials de combustió neta.
Impulsar la candidatura de les Falles a patrimoni immaterial de la humanitat
Cal impulsar la candidatura de les Falles a ser declarades patrimoni immaterial de la humanitat per part de la UNESCO. Per a això, cal fer el procés més ampli i participatiu possible, implicant tots els coŀlectius afectats, començant per les comissions falleres i els artistes fallers, però també la Federació de Societats Musicals, els indumentaristes, els artesans..., que han de ser-ne els autèntics protagonistes. Així mateix, cal buscar la complicitat de la premsa perquè actuen de difusors de la candidatura.
Per a això, cal posar en marxa campanyes de sensibilització i difusió aprofitant els dies de Falles, però que s’han d’estendre al llarg de tot l’any, que incloguen entre altres propostes:
- L’elaboració d’una pàgina web específica de la candidatura.
- Fer partícips els fallers i les falleres perquè facen de promotors de la candidatura impulsant accions a través de les xarxes socials.
- Programar conferències i exposicions divulgatives del patrimoni faller en el marc de les setmanes culturals de les comissions de falla.
- Coordinar iniciatives conjuntes amb la resta de juntes locals i localitats valencianes on es planten falles per a sumar esforços.
- Elaborar informació específica per als visitants dels dies de Falles.
- Articular totes les activitats de l’exercici faller 2015-2016 al voltant de la candidatura.
L’objectiu, més enllà d’aconseguir la declaració, és difondre els valors culturals i patrimonials de la festa de les Falles entre el coŀlectiu faller i entre el conjunt de la societat valenciana.
Lligat a este punt cal garantir el ple reconeixement oficial del Museu Faller com a museu. El Museu Faller, un museu especialment singular pel mètode democràtic i popular amb què es conforma la coŀlecció de ninots indultats que alberga, rep vora 80.000 visitants anuals, fet que mostra el gran interés que suscita. Per això, és necessari posar en marxa una reforma de la seua estructura museològica, que estiga basada en la professionalitat, les bones pràctiques i la vinculació continua entre el Museu Faller, el món faller i el conjunt de la ciutadania.
Així mateix, s’ha de posar un interés especial a salvaguardar aquells pràctiques ielements pirotècnics singulars, que també presenten un caràcter patrimonial, com ara l’ús del tro de bac. Cal garantir la pervivència d’estes pràctiques i harmonitzar-les amb la normativa específica sobre la matèria.
L’Indult del Foc
Considerem que l’Exposició del Ninot, que va nàixer en 1934 fruit d’un projecte anomenat L’Indult del Foc, necessita una profunda reformulació i reforma que la faça més atractiva, visible i culturalment rellevant. Per això des de Compromís per València proposem rescatar la primigènia denominació de L’Indult del Foc per a agrupar i cohesionar una sèrie d’activitats amb la finalitat de posar en valor els treball dels artistes fallers i les comissions, així com el singular patrimoni que suposen els cadafals fallers.
La nostra proposta planteja buscar un emplaçament digne i estable per al muntatge i exhibició de l’Exposició del Ninot, que complisca les condicions bàsiques de qualsevol bona exposició, tant en termes tècnics (iŀluminació, disposició espacial, visibilitat, deambulació) com de plantejament conceptual (es tracta d’una exposició, no d’un amuntegament d’elements). També entenem que la participació de les comissions hauria de ser opcional, sense que el fet de no presentar un ninot o grup fóra un obstacle per a poder optar al concurs de falles. A més a més, s’adoptaria un criteri d’exhibició que no predispose o condicione el públic elector.
En tot cas, l’esdeveniment L’Indult del Foc, a banda de tindre com a eix central l’Exposició del Ninot, inclouria una renovada Mostra d’Art Faller dels artistes fallers; una mostra fotogràfica paraŀlela de ninots indultats històrics per a promocionar el Museu Faller, titulada “Imatges del Museu Faller”, a més d’un cicle de xarrades, conferències i taules redones amb el rètol d’“Els Escultors del Foc”. També hi hauria un taller especial per a difondre l’Exposició del Ninot entre els més joves (“Els ninots de la xicalla”), implicant especialment els coŀlegis i instituts, així com un cicle de peŀlícules antigues sobre Falles amb el títol de “Falles de Ceŀluloide”. Al costat de l’Exposició s’ubicaria l’Espai Indult, on, a més de la botiga on es vendrien diverses publicacions sobre la festa fallera i l’art faller, hi hauria una sala habilitada per a fer les converses, xarrades i tallers.
La programació seria adequadament publicitada i difosa, per a atraure una gran quantitat de públic que es trobe amb una àmplia oferta de propostes relacionades amb els ninots fallers. Així mateix, es potenciaria la visibilitat de la vessant lúdica i espectacular de la recollida dels ninots de l’Exposició per part de les comissions falleres, que esdevé un dels actes més populars i desimbolts de les celebracions falleres.
Impulsar la projecció i difusió del teatre faller
El concurs de teatre és, després del de falles, el més important i de major entitat que celebra Junta Central Fallera. Si bé és cert que en deu anys la revolució quant a obres seleccionades per les falles participants, afluència de públic i qualitat dels muntatges realitzats, és notòria, també és cert que entre els participants hi ha, de vegades, una sensació d’abandonament per part dels organitzadors.
Els problemes a l’hora de relacionar-se amb les diferents seus que ha tingut el concurs (L’Horta Teatre, Sala Flumen i La Rambleta) han sigut motiu de queixa constant en els últims anys. Igual que els jurats seleccionats per al concurs o el maltractament de la Delegació de Mitjans de Comunicació al concurs de teatre i les continues queixes de la Delegació de Cultura: canvis de calendari no anunciats a temps, publicacions de notes sobre les obres amb retards injustificables, etc.
En Compromís per València creiem que es fa necessària una reorganització del concurs: impulsar-ne la projecció i difusió, i escoltar els participants. Per a això, la Delegació de Cultura, hauria de rebre, entre altres coses, més fons econòmics per a poder treballar amb l’autonomia suficient.
La utilització dels mitjans digitals creats a l’efecte per a la difusió del concurs, a més de l’adquisició d’un domini propi, insercions publicitàries en els diferents mitjans especialitzats i en les seues agendes culturals, contractació de jurats professionals o la dotació de premis en el concurs literari, serien mesures que podrien impulsar el concurs de teatre.
A més, fa anys es va anuŀlar la mostra que es feia amb les obres guanyadores, de manera que les comissions es veuen abocades a fer una única representació de les funcions.
Compromís per València aposta per recuperar esta setmana, i establir contactes amb la resta de juntes locals per a poder fer una mostra de les obres premiades del concurs, de manera que no es quede al cap i casal i puga recórrer la resta de les comarques valencianes, tal com es feia fa anys amb el programa SARC de la Diputació de València.
Unificar tot el teatre fet per les Falles de tot el nostre territori davall una mateixa marca per a fer-lo visible seria una bona aposta, així com la utilització de les oficines de promoció lingüística (ajuntaments, diputacions i Generalitat) perquè incloguen en els seus canals de difusió la programació del teatre.
D’altra banda ens trobem amb el concurs de presentacions, un concurs únic i exclusiu del món faller on es representa el nostre gènere literari teatral per exceŀlència: l’apropòsit. Igual que en el concurs de teatre, les normes han anat encaminades més a la prohibició i a dificultar la participació en el concurs que a la promoció. Des de Compromís per València creiem que cal una aposta decidida pel concurs de presentacions, dotant econòmicament el concurs literari d’apropòsits, facilitant als escriptors la participació, així com la promoció de les falles participants.
En definitiva, una aposta clara i decidida per la cultura, pel teatre i per l’apropòsit, únic gènere literari cent per cent faller.
El cartell de Falles
Cal obrir una reflexió sobre si la que hauria de ser una de les icones de la festa, més enllà de gustos i preferències, complix les funcions de promoció i difusió de les Falles.
L’actual concurs de cartells presenta un nivell desigual entre les propostes presentades. La raó principal és que resulta un sistema de selecció poc atractiu per als professionals del disseny i la iŀlustració, que mostren poc interés a participar-hi.
De fet, el disseny dels cartells editats per l’Ajuntament de València en les seues campanyes publicitàries manca de l’ambició i qualitat que han fet de la cartellística una senya d’identitat dels creadors valencians. En el cas d’un esdeveniment com les Falles, festa que aspira a ser declarada patrimoni de la humanitat, és encara més necessari establir una fórmula de selecció que garantisca l’originalitat i creativitat de les propostes que es presenten.
Per a això, cal aconseguir que la convocatòria siga suficientment interessant per a fomentar la participació dels professionals i augmentar la qualitat dels treballs presentats. Amb este objectiu, s’ha de comptar amb la participació de les associacions de dissenyadors i iŀlustradors perquè aporten la seua experiència i suggeriments.
Ara bé, tan important com aconseguir que el cartell anunciador de les Falles destaque per la seua qualitat és garantir una difusió adequada per a impulsar la promoció de la festa. En eixe sentit, independentment de la fórmula establida per a triar el cartell (concurs obert, selecció a partir de treballs anteriors o adjudicació directa), cal que la imatge de difusió de les Falles vaja més enllà del cartell imprés.
Per això, el disseny del cartell de les Falles hauria d’englobar-se en el marc més ampli d’una campanya de promoció de la festa que tinga en compte no només els mitjans tradicionals, sinó també la difusió a través de nous suports com les xarxes socials.
Protecció i promoció de la Ciutat de l’Artista Faller
La Ciutat de l’Artista Faller conforma una realitat cultural, econòmica, social i urbana diferenciada dins de la ciutat de València. Des de fa més de cinquanta anys acull una elevada concentració d’empreses i institucions al voltant d’un pol de creació artística vinculat a activitats relacionades amb Falles, festes, escenografia i decoració.
La presència d’un important patrimoni històric, conformat per les mateixes naus, els testimonis dels processos antics i moderns de la construcció de falles, el Museu de l’Artista Faller o la seu del Gremi d’Artistes Fallers, reforcen el caràcter singular d’este espai i establixen una relació especial entre l’àmbit cultural i l’urbà.
Per a garantir la pervivència d’estos valors, cal establir un pla d’usos i una qualificació del sòl que permeta recuperar les naus abandonades o que actualment tenen altres usos. La finalitat és assegurar la continuïtat de les activitats creatives tradicionals, i també la instaŀlació de noves activitats relacionades amb la recerca i el desenvolupament en este àmbit, com ara l’experimentació amb nous materials.
A diferència del que passa amb altres districtes culturals, on es generen processos de substitució de la població als barris on es desenrotllen, impulsar la Ciutat de l’Artista Faller ha de servir també per a regenerar urbanísticament el barri i dinamitzar culturalment l’entorn. Per a això, serà necessari establir xarxes de coŀlaboració amb tots els agents socials del barri, especialment les associacions de veïns.
Així, cal reforçar els equipaments culturals ja existents. Per això, s’ha d’impulsar l’actualització del Museu de l’Artista Faller i la restauració dels seus fons. Però també cal incloure en el projecte iniciatives que poden reforçar el lligam de la Ciutat de l’Artista Faller amb l’entorn urbà, com ara el mòdul d’FP d’artista faller que s’impartix en un institut de la zona, o reactivar i obrir al públic el Centre de Documentació de la Festa de les Falles situat en la biblioteca de barri.
A més, l’especificitat de la creació artística que es desenvolupa a la Ciutat de l’Artista Faller, reforçada amb la presència d’elements patrimonials, dóna lloc a tota una sèrie de valors que associen este espai a la mateixa identitat local. Estem, per tant, davant d’un espai mixt de creació i de difusió cultural. Així, la xarxa d’espais i creadors que conformen la Ciutat de l’Artista Faller genera una atracció de públic i turistes que, sense interferir en el seu funcionament habitual, podria incloure’s dins de les rutes del turisme cultural.
Les cavalcades falleres
Les cavalcades falleres són una activitat que revitalitza el caràcter popular de la festa i la relació amb el conjunt de la ciutat. Per això, proposem impulsar la Cavalcada del Foc, com a ritual previ a la cremà, i crear-ne dos noves: la Cavalcada de la Plantà, una activitat lligada a la necessària revitalització de la falla municipal, i la Cavalcada de les Festes Valencianes, com a representació del nostre patrimoni festiu
La Cavalcada de la Plantà seria una festa organitzada el cap de setmana previ a la plantà de les falles, que celebraria l’arribada a la plaça de l’Ajuntament de les primeres peces de la falla municipal. Estaria envoltada d’elements d’animació de carrer, música, efectes audiovisuals i un espectacle pirotècnic que giraren al voltant de la temàtica de la falla. Es tractaria d’un acte destinat a convertir-se en un producte popular i alhora dirigit als mitjans audiovisuals per a promocionar la nostra festa. A més, serviria de contrapunt a la Cavalcada del Foc, que marca l’inici de la cremà.
La Cavalcada de les Festes Valencianes ompliria el buit deixat per la desaparició de la Cavalcada del Regne en la promoció de les festes populars valencianes. Esta nova cavalcada permetria donar a conéixer als fallers, falleres, veïns, veïnes i visitants els valors culturals de les terres valencianes, de manera que serviria de plataforma per a incentivar el turisme a les localitats valencianes on se celebren les festes que participarien. La cavalcada seria també un exceŀlent instrument per a potenciar les relacions entre les Falles i la resta de les festes valencianes, fet que aprofitaria per a impulsar la candidatura de les Falles com a patrimonial immaterial de la humanitat. Finalment, la cavalcada implicaria també les diverses festes dels barris de la ciutat per a promocionar-les. Així, la cavalcada se celebraria cada volta en un districte distint de la ciutat, per a descentralitzar la festa de les Falles i democratitzar-la geogràficament.
Totes estes cavalcades se celebrarien en un horari familiar que potencie la major presència de públic i alhora coordinat amb els horaris dels transports públics (RENFE, metro, rodalia, etc.) per a facilitar l’afluència dels visitants de les nostres comarques.
La Crida
La Crida és, probablement, un dels actes fallers més arrelats al món faller pel que té de participació multitudinària i d’orgullosa obertura al món d’una festa que pretén arribar ben lluny. La Crida suposa, també, un moment màgic on, des de les històriques Torres dels Serrans, s’oferix un espectacle ple d’emoció i referències a la pròpia història de la ciutat i on la fallera major de València proclama solemnement que comença el temps de les Falles. Amb tot, des de Compromís per València pensem que la Crida necessita augmentar el seu ressò mediàtic, com a instrument privilegiat de promoció de les Falles, alhora que necessita una major dinamització escènica que destaque els aspectes més essencials del ritual de presentació de la festa al món.
Per això proposem que la Crida, com a acte anunciador del temps de festa, siga repensada i reelaborada com a ritual festiu introduint nous elements, com la referència explícita, amb un protagonisme destacat, al foc satíric de la festa primigènia, que enllaçaria mitjançant diversos mecanismes escenogràfics, luminotècnics, pirotècnics i iconogràfics amb un acte com la Cavalcada del Foc (que marcaria el principi de la fi de la festa). Així, es plantejaria un espectacle vibrant i emocionant d’inequívoca arrel tradicional valenciana però també televisivament atractiu i amb projecció global que, utilitzant inteŀligentment la tecnologia, poguera traslladar l’acte de la Crida a diversos idiomes, utilitzant a les xarxes socials (fer una Crida virtual alhora que la física). Així, s’aconseguirà que la Crida es convertirà en l’autèntica ambaixadora d’una festa inclusiva, acollidora i decidida a oferir a locals i forans una experiència singular i inoblidable.
Promoció i difusió de la festa de les Falles
Publicarem materials adaptats per al turista, així com mapes amb la ubicació de les falles, explicació dels actes, recorregut de l’Ofrena, etc. Creiem que és molt important utilitzar les noves tecnologies per a difondre adequadament la festa, per això crearem una APP pràctica amb tota la informació que necessite el visitant.
Així mateix, posarem en marxa diversos punts d’informació fallera als principals llocs d’afluència de visitants, amb material promocional, rutes suggerides i consells de seguretat, entre altres materials.
Gestió dels residus
D’una banda, impulsarem la separació selectiva de residus. Per a això, en aquells contenidors que siguen traslladats d’ubicació o suprimits es coŀlocarà un adhesiu amb una antelació de quinze dies on figurarà informació sobre la situació dels tres contenidors més pròxims amb les mateixes característiques i dates en les quals tindrà lloc el canvi. A més, la Delegació de Residus Sòlids i Neteja treballarà de manera conjunta amb la Delegació de Festes, per a proporcionar contenidors de recollida selectiva de menor grandària a les comissions falleres perquè puguen fer una correcta gestió dels residus generats en les seues activitats.
D’una altra banda, la festa de les Falles, pel nombre de participants i de visitants implicats, és un àmbit idoni per a plantejar actuacions dirigides a aconseguir una festa ambientalment més sostenible. Cal fomentar propostes de sensibilització i participació, i en eixe sentit cal promoure l’ús de gots reutilitzables, que permeten reduir els residus, a més de constituir una font d’ingressos i un element promocional de la festa. En eixa mateixa línia, proposem que la Junta Central Fallera utilitze una flota de vehicles elèctrics per al seus desplaçaments oficials.
Incubadora de Projectes Fallers de Qualitat
Els projectes que haurien de rebre suport de l’Ajuntament, buscant també finançament privat, estan inspirats per la idea ja esmentada de fomentar l’emprenedoria festiva, i tindrien relació amb la gestió cultural, la sostenibilitat mediambiental, la promoció de la cultura fallera, l’estímul a la creativitat artística, a la integració dels immigrants o a la participació veïnal, entre altres possibilitats. Exclouria les qüestions referides al monument faller, que ja disposen de subvenció pròpia. Seria una iniciativa a posar en marxa des de Junta Central Fallera, i aniria orientada a estimular transformacions innovadores en l’activitat de les comissions falleres.
Es tractaria de convocar en la Incubadora un nombre concret de projectes i a la convocatòria es podrien presentar les comissions que vulgueren. Després un jurat tècnic triaria les millors propostes i la tasca de la Junta Central Fallera seria proporcionar assistència tècnica, assessorament expert i una subvenció per a dur a terme els projectes. S’aplicaria la mateixa lògica de les incubadores d’empreses dels parcs tecnològics.
D’altra banda, els projectes patrocinats comptarien amb el reconeixement institucional de l’Ajuntament de València, que atorgaria un segell de qualitat als projectes triats, i entre els escollits al final de l’exercici, quan els projectes s’hagueren executat, es triaria el més exceŀlent, tal i com es fa a Astúries amb els pobles o concellos que han presentat millors projectes de sostenibilitat ambiental i protecció patrimonial. L’objectiu és estimular la innovació social, cultural i mediambiental de les comissions, i proveir-les de mèrits oficialment reconeguts que les avalaren alhora de buscar finançament de patrocinadors o coŀlaboradors econòmics.
Creació d’una Xarxa Global de Festes del Foc amb València com a seu principal
Es tractaria de començar amb una exposició que relacionarà les Falles amb les principals festes del foc del món i que, a banda de fer-se a València, es poguera exportar a estos llocs (Guy Fawkes de Londres o Burning Man de Nevada, entre d’altres). Això seria el primer pas per a constituir des de València una Xarxa Mundial de Festes del Foc. És a dir, es tractaria de globalitzar dignament la nostra festa, però duent València la iniciativa i amb vistes al turisme cultural de qualitat. Sobre això, cal recordar que hui en dia, perquè l’oferta cultural singular d’una ciutat siga eficaçment promoguda, és millor inserir-la en una xarxa global de ciutats amb ofertes singulars semblants, de manera que totes les ciutats de la xarxa es donen suport mútuament. En eixa xarxa global de festes del foc València prendria la iniciativa, amb el suport de les dos universitats públiques del cap i casal.
Impulsar una biennal titulada “Falles Contemporànies”
En esta exposició es mostraria, amb la selecció prèvia d’un comissariat tècnic i expert (amb coneixement contrastat i rigorós, via currículum professional, sobre art i falles), una selecció del que són tendències artístiques contemporànies falleres. El comissariat, elegit des de l’Ajuntament amb plena transparència, triaria artistes i obra, no tant en funció de termes com “innovació”, “experimentació” o “avantguardisme” com de “contemporaneïtat”, tot i que en cada biennal aniria dinamitzant-se i evolucionant. L’exposició aniria acompanyada d’un catàleg de qualitat i una web en sintonia, que es posaria a l’abast d’una estratègica nòmina de galeristes, crítics, marxants, editors, professors universitaris d’art plàstic, periodistes especialitzats i experts en art plàstic contemporani, afegint la possible itinerància de l’exposició per determinats circuits artístics a l’estranger. El treball en les xarxes socials serviria per a promocionar eficientment l’exposició. També es contemplaria dur el material de l’exposició (fotografies, esbossos, maquetes, ninots, tècniques, etc.) a fires especialitzades i de gran ressò com ARCO i semblants.
L’objectiu prioritari de l’exposició seria tant promocionar la festa de les Falles com promoure i donar a conéixer en l’esfera artística estatal i internacional la falla com a expressió artística de caràcter multidisciplinari i encabit dins les arts plàstiques, una pràctica artística susceptible de ser adaptada i universalitzada per qualsevol artista del món. La iniciativa també pretén eixamplar les oportunitats de treball dels artistes fallers, ja que hem de ser conscients que els valencians tenim un tresor únic que no es coneix més enllà dels territoris estrictament fallers, i hem de promocionar-lo tant com calga.




