Un mercat de carboni català
Si una empresa vol reduir el seu impacte ambiental i no pot, podrà pagar-li a una altra que sí estigui reduint les seves emissions de CO2


Barcelona
El Govern ha presentat un programa perquè les empreses catalanes puguin comprar-se entre elles les emissions de CO2. És a dir, si una empresa vol reduir el seu impacte ambiental i no pot, tindrà la opció de pagar-li a una altra que sí estigui implementant mesures per reduir les seves emissions.
Es tracta del Programa Voluntari de Compensació d’Emissions i funcionarà així: les entitats socials i les ONG catalanes que apliquin mesures com ara substituir una caldera de gasoil per una de biomassa, o la flota de cotxes dièsel per una d'elèctrics, s’hauran d’adreçar a l'Oficina Catalana del Canvi Climàtic. Aquesta calcularà quantes tones de gasos d'efecte hivernacle deixaran d'emetre i els hi posarà un preu.
Paral·lelament, si una altra empresa qualsevol vol reduir més les seves emissions de CO2 i, pel motiu que sigui, no pot, podrà adreçar-se a l'Oficina i comprar-li a l'altra empresa aquestes tones. Salvador Samitier, director de l'Oficina Catalana del Canvi Climàtic, explica que amb aquest programa “totes dues parts surten guanyant, una obté finançament addiciona per poder reduir el seu CO2 i l’altra, millora la seva imatge”.
Aquest programa, pioner a l'Estat i que començarà a funcionar a l'octubre, es basa en els principis de l'anomenat mercat de carboni que permet als països comprar-se entre ells les emissions per tal de complir amb el Protocol de Kyoto. En aquest mercat, però, hi ha un risc: que hi hagi països o empreses que directament optin per pagar i no inverteixin en reduir elles les emissions.




